Ne každý řidič motoru svého auta naslouchá, což ho může stát dost peněz. Motor totiž dává většinou celkem jasně najevo, že se blíží problém. Ať už to je dvouhmotový setrvačník, rozvody nebo třeba s turbodmychadlo.
Takové ignorování průvodních jevů ale často vede k velkým problémům a nutnosti investovat velké částky za následné opravy. Typickým příkladem jsou třeba problémy s rozvodovými řetězy u koncernových motorů 1,4 TSI. Ty se objevovaly i u relativně nových vozů a nejednomu majiteli auta s takovým motorem vytvořily na čele pěkných pár vrásek. Prasklý řetěz totiž většinou způsobil totální devastaci motoru. Přitom skutečnost, že se s řetězem něco děje, lze poznat relativně snadno. Při studeném staru se totiž z motorového prostoru ozývá poměrně charakteristický rachot nenapnutého řetězu. Ten ale po pár sekundách, kdy dojde ke zvýšení tlaku oleje, zmizí, protože řetěz se v ten moment dopne. Nepozornému řidiči tak varovný signál může snadno uniknout.
Především u nákupu staršího dieselového vozu je potřeba věnovat kontrole „dvouhmoťáku“ pozornost
Jan Kotek; Autobazar, Praha
Podobným způsobem, tedy sluchem, lze také například zjistit začínající problémy s turbem. Jestliže totiž přestává turbo správně fungovat, projevuje se to, mimo jiné, i akustickými signály. Otáčky turbodmychadla mohou často překročit i hranici 100 tisíc otáček za minutu. Při takové rychlosti otáčení se i setinová vůle ve vyvážení rotoru projeví pisklavým zvukem. Turbodmychadlo také může začít přisávat olej do sání, případně začnou turbíny třít o plochu skříně. Pozorný řidič by měl takové nezvyklé zvukové projevy rozeznat. Obzvláště, jsou-li doprovázeny kolísáním otáček při volnoběhu nebo sníženým výkonem motoru.
Další častou závadou, která se projevuje, mimo jiné, i akustickým projevem, je závada dvouhmotového setrvačníku. Jedná se o součástku, která má za úkol snižovat přenášení vibrací z motoru na převodovku. Především u nákupu staršího dieselového vozu je potřeba věnovat kontrole „dvouhmoťáku“ pozornost. Závada se nejčastěji projeví při studeném startu a ponechání motoru ve volnoběžných otáčkách. Pokud se ze spodní části motoru ozývá kovový klapot, může se jednat právě o opotřebovaný dvouhmotový setrvačník. Výměna této součástky není zrovna nejlevnější, většinou se totiž mění v kompletu se spojkovou sadou. Kontrole této součástky proto při nákupu věnujte patřičnou pozornost. A jeden tip na závěr: Když už vlastníte auto s dvouhmotovým setrvačníkem, řaďte podle citu, nikoliv podle nápovědy palubního systému. Ten totiž většinou radí tak, že motor je permanentně „podtočený“, což „dvouhmoťáku“ rozhodně neprospívá