Průměrná mzda v ČR činila v loňském roce 35 611 korun. Na nákup auta to sice není moc, přesto to ale na slušnou ojetinu může stačit. Zázraky od takového auta však rozhodně nečekejte.
Ačkoliv byl skoro celý loňský rok poznamenaný pandemií Covid-19, průměrná mzda podle Českého statistického úřadu rostla. V roce 2020 totiž dosáhla průměrná mzda 35 611 Kč, což v meziročním srovnání činilo přírůstek 1 500 Kč, tedy 4,4 %. Rostly ale i spotřebitelské ceny. Ty se zvýšily za uvedené období o 3,2 %, reálně se tak průměrná mzda zvýšila o 1,2 %. Není to mnoho, ale překvapivě jsme zjistili, že i za tuto částku se dá koupit ojeté auto, které může dobře posloužit.
Pochopitelně se bavíme o autě, které bude jezdit spíše na kratší trasy, třeba na nákupy nebo krátké víkendové cesty. Určitě nelze počítat s tím, že lze za 35 tisíc korun koupit rodinné auto třeba na dovolenou do Chorvatska. To bychom si asi neriskli. Kritériem pro náš výběr byla cena auta. Vždy je ale potřeba počítat s tím, že nákupem auta investice nekončí. Do prvního servisu byste určitě měli investovat ještě dalších cca 5 tisíc korun. Za kontrolu a případnou výměnu oleje, filtrů, brzdových destiček a někdy i pneumatik. V takovém případě ale budete muset do kapsy sáhnout ještě hlouběji. A naše tipy na auto za jednu výplatu?:
Renault Modus
Tenhle model se sice v České republice moc neuchytil, přesto je to náš tajný tip. Za poněkud svérázným designem se totiž ukrývá poměrně vysoká užitná hodnota. Model se vyráběl v letech 2004 – 2012 a aktuálně jich je na českých inzertních serverech v nabídce asi 40. Auto ocení i starší lidé, protože Modus má o trochu výše posazené sedačky než je obvyklé. Zlepšuje to nejen nastupování a vystupování z auta, ale také výhled z vozu. Nám se zalíbil kousek z roku 2004 a motorem 1,2 litru, v docela hezké tyrkysové barvě. Prodávající sice uvádí nájezd 290 tisíc kilometrů, což není rozhodně málo, ale jestliže byl vůz řádně provozován, bez problémů ještě pár desítek tisíc kilometrů ujede. Cena tohoto konkrétního auta 33 tisíc korun dává navíc pohodlný prostor pro základní servisní úkony.
Toyota Yaris
Na první pohled malinkaté autíčko, ale věřte, že z Prahy na výlet na Karlštejn v něm pohodlně dojedete i ve čtyřech. Na druhou stranu je pravda, že je to auto spíše do města a na cesty na krátké vzdálenosti. V inzerátech nás zaujal kus z roku 1999, který měl podle prodávajícího najeto 142 tisíc kilometrů a na fotografiích zaujal především zlatou metalízou. Pod kapotou je v tomto případě litrový benzínový motor s výkonem 68 koní, což pro městský provoz bohatě stačí. V případě nákupu takto starého Yarise počítejte nejen se standardním olejovým servisem, ale také s možnou opravou ložisek kol, která jsou u tohoto modelu méně odolná.
Nissan Almera
Tenhle model se vyráběl v letech 1995 – 2006 a šlo o velice oblíbený automobil i mezi českými zákazníky. V autobazarech se tak dá ještě z čeho vybírat. Nás zaujal kus z roku 2004, který má podle prodávajícího najeto pouhých 121 tisíc kilometrů. Sice to znamená průměrný roční nájezd přibližně 7.600 kilometrů, což je dost málo, ale není to nemožné. Důkladné prověření technického stavu je však v takových případech rozhodně namístě. Auto má pod kapotou benzínovou „jednapětku“ s výkonem 98 koní a prodávající si ho cení na 34 tisíc korun. Za nás by to byl jasný favorit výběru auta za jednu výplatu, ale trochu nás zarazil ten nízký kilometrový nájezd. Jestli je ale reálný, bude to rozhodně skvělá koupě.