Nejde o žádnou složitost, ale o naprosto běžnou věc, kterou zná každý řidič. Přesto se při nákupu ojetiny z dovozu může stát, že dojde k opomenutí nebo k administrativní chybě, která se může hodně prodražit
Na českém trhu je aktuálně nedostatek zajímavých ojetin a nic nenasvědčuje tomu, že by se to v brzké době mělo jakkoliv změnit. Ke slovu se tak opět začíná dostávat dovoz ojetin ze zahraničí. Ať již individuální nebo zprostředkovaný. Například jenom za únor bylo do České republiky dovezeno ze zahraničí, podle statistiky Svazu dovozců automobilů, 14622ojetých vozidel, přičemž za stejné období loňského roku to bylo pouze 11867 vozidel.
Nechat si dovézt ojetý vůz ze zahraničí nemusí být špatná volba, má to ale svoje specifika. Je to samozřejmě kontrola servisní historie vozidla, logistika spojená s dovozem auta do Česka a potom také veškeré administrativa. Ta může být pro spoustu nových majitelů, nebo zájemců o dovoz, trošku problém. Nejčastěji se chybuje v přihlášení vozidla, resp. v jeho pojištění zákonné odpovědnosti, známé jako „povinné ručení“.
Problém totiž nastane například v situaci, kdy dovozce přiveze auto ze zahraničí například na kamiónu, postaví ho na plochu autobazaru a hledá pro něj kupce. Auto však není přihlášeno, nemá registrační značku, a tedy ani zmíněné povinné ručení. Prodejce má pro tyto případy tzv. převozní značky, nejčastěji začínají písmenem „A“, která za přesně daných podmínek umožní realizovat s vozem například zkušební jízdu, nebo jízdu na úřad k vyřízení registrace.
Nový majitel, který s takovým vozem odjede od prodejce, však nemůže s vozem jen tak jezdit. Převozní značka skutečně není určená k tomu, aby se s celou rodinou jelo na víkend k babičce, ale jen a pouze k tomu, aby se s autem dojelo na úřad k vyřízení registrace. V tomto případě by totiž nešlo o přestupek chybějící, zakryté nebo nečitelné značky, za který může řidič dostat pokutu až 10 tisíc korun a zákaz činnosti řízení na dobu 6 až 12 měsíců.
V tomto případě se totiž jedná o neregistrované, resp. nepojištěné vozidlo, které nesmí být provozováno na pozemních komunikacích. Za škody, které takové nepojištěné vozidlo způsobí, plně zodpovídá jeho vlastník. Ten je také povinen uhradit způsobenou škodu v plné výši. Při dnešních cenách aut se tak může velmi snadno stát, že taková škoda bude klidně v řádech stovek tisíc korun. V případě poškození majetku to potom mohou klidně být i milióny.
V případě nákupu ojetého auta, a vlastně i nového, kdy prodejce nezajistil jeho registraci, se vždy snažte jet s autem přímo na úřad k provedení registrace. Jízda bez registrace je skutečně velmi riskantní a i zdánlivě výhodná koupě ojetého auta se může v takovém případě stát finančním problémem na celý život.