Při nákupu ojetého auta zkontrolujete kdeco, ale na jednu věc možná v chladném počasí zapomenete. Na klimatizaci. Kdo by ji také ve studeném počasí pouštěl. Jenže případné opravy kompresoru mohou být velmi nákladné.
Jsou věci, na které se při nákupu ojetého vozu velmi často zapomíná. Všichni se většinou soustředí na stav tachometru, kontrolu havárie vozu a vůbec celkový technický stav auta. Ale třeba kontrola vyhřívání zadního okna nebo správné funkčnosti klimatizace bývá často opomenuta. Kdo ale někdy v autoservisu slyšel krutý ortel technika a musel nechat vyměnit například celý kompresor, ten ví, že taková oprava stojí například pro některé koncernové značky i více než 20 tisíc korun.
Kontrola správné funkčnosti klimatizace přitom nezabere mnoho času. Stačí ji během zkušební jízdy pustit a prověřit, zda vše správně funguje. U moderních vozů to bývá trochu složitější, protože současné klimatizace neřídí pouze teplotu vzduchu, ale také jeho čistotu, množství a hlavně vlhkost. V servisu vám ale klimatizaci zkontrolují během pár okamžiků. To vše je důležité proto, abyste se v autě cítili pohodlně a nemuseli v budoucnu utratit vysokou částku za opravu.
Klimatizace je dnes běžnou součástí výbavy automobilů, a to i těch ojetých. Vozy v základní výbavě mají většinou manuální klimatizaci, kterou řídíte otáčením koleček do příslušné polohy. Když se podmínky venku změní, například když uvíznete v koloně na letním slunci, musíte přidat výkon chlazení i výkon větráku ručně. Řídíte se při tom vlastními pocity. Někdo takový systém preferuje před automatickou klimatizací, jiný na automatiku nedá dopustit.
Automatická klimatizace totiž udržuje teplotu ve voze na nastavené hodnotě bez ohledu na to, jak se podmínky venku mění. Alespoň tak by to mělo v ideálním případě být. Automatické klimatizace u novějších vozů mohou být dokonce i vícezónové. To znamená, že si řidič a spolujezdec, a někdy i cestující vzadu, mohou nastavit vlastní požadované teploty nebo intenzitu proudění vzduchu.
Klimatizace je umístěna v motorovém prostoru. I ty nejsložitější klimatizace fungují na stejném principu. Podobně jako u ledničky, která uvnitř chladí a zvenku hřeje. Plyny se při stlačování zahřívají a při rozpínání ochlazují. O stlačování se stará kompresor. V klimatizacích aut je použita látka, která je při vyšším tlaku kapalná a při nižším je z ní plyn.
Uzavřený okruh klimatizace pohání kompresor. Stlačuje na vysoký tlak a zkapalňuje freon v kondenzátoru. Ten je dál přiváděn do výparníku, do nízkotlaké části, kde se rozpíná, ochlazuje a nasává znovu do kompresoru. Skrz ochlazený výparník žene větrák filtrovaný vzduch do kabiny. Na výparníku se sráží vlhkost obsažená ve vzduchu ve vodu, která odkapává pod auto. Čím větší vedro je, tím větší louže jsou pod autem. Není to porucha, ale znamení, že klimatizace funguje správně.
Vzduch z klimatizace může někdy zapáchat. Zápach je velmi často důsledkem rozmnožení bakterií ve filtrech. Především u vozů, které stály delší dobu bez zapnuté klimatizace, je takové riziko vysoké. Bakterie je však potřeba rozhodně pravidelně likvidovat zapínáním klimatizace, resp. Jejím čištěním. Dezinfekci klimatizace si můžeme provést i svépomocí některým z přípravků dostupných na trhu. V servisech je čištění klimatizace položkou v řádech stovek korun. Odborníci navíc nabízejí jeden zajímavý trik, jak množení bakterií předcházet: Pokud pět minut před ukončením jízdy vypnete klimatizaci, ohřeje se studený výparník a vysuší se kondenzát ze vzduchového vedení. Bakterie pak nebudou mít dostatek vlhkosti k rozmnožování.
Máte ve voze raději manuální nebo automatickou klimatizaci? Napište nám do diskuze