Naložit v hobby marketu do kufru auta pár balíků dlaždic, na přívěsný vozík potom míchačku, deset pytlů cementu a hurá na chalupu. Jenže taková cesta vás může přijít i na desítky tisíc korun.
Češi jsou národem chalupářů a chalupáři většinou milují velká auta typu kombi, do kterých se jim vejde vše potřebné na zvelebování a přestavbu svého druhého domova. Na silnicích jsou pak často k vidění s plně naloženými auty, mnohdy ještě s přívěsným vozíkem a zahrádkou na střeše. Jenže taková cesta s přetíženým autem se může dost prodražit.
U nákladního vozidla, kde jsou rizika vyplývající z přetížení vozidla, skutečně vysoká, hrozí ve správním řízení pokuta až do výše 500 tisíc korun. Budeme-li se ale bavit o vozidlech do 3,5 tuny, tak nejvyšší pokuta, která za přetížení vozu řidiči hrozí, je v rovině dvou tisíc korun. Pokuta to možná není nijak drastická, jenže při přetížení vozu hrozí i jiná nebezpečí a s nimi spojené vysoké finanční škody.
Tím zásadním problémem je výrazně zhoršená ovladatelnost vozu a prodloužená brzdná dráha. V zatáčkách drží automobil mnohem hůře směr a reaguje jinak, než vozidlo, které nemá naloženy stovky kilogramů navíc. Riziko smyku je tak mnohem vyšší, obzvláště na kluzké vozovce. Automobil s předním náhonem, jehož zadní část je zatížena naloženým přívěsným vozíkem, pak navíc může na mokré nebo kluzké vozovce ztrácet trakci, protože přední náprava je výrazně odlehčena.
Takzvaná „poslední míle“, tedy posledních pár stovek metrů před cílem, může proto být pro takto naložené auto v podstatě neřešitelným problémem. Obzvláště, stojí-li chalupa například na konci mokré polní cesty, která ještě navíc vede do kopce. Vytáčení motoru příliš nepomůže, naopak může dojít k jeho poškození a tedy k nemalým finančním nákladům na případnou opravu. Stejně tak může dojít k poškození, případně selhání brzd při sjíždění táhlého klesání. Pár set kilogramů navíc a fyzikální zákony prostě udělají své.
K úhoně mohou přijít i pneumatiky. Většina řidičů při jejich nákupu řeší pouze rozměr, nicméně každá pneumatika má i takzvaný hmotnostní index, který udává, jaké maximální zatížení může jedna pneumatika unést. Jestliže je tato hodnota překročena, hrozí nejen výrazně rychlejší opotřebení pneumatiky, ale také její exploze. Ostatně na českých silnicích už snad každý řidič potkal kamión s prasklou pneumatikou roztrhanou na desítky kusů po celé silnici. V přetížené, a tedy deformované pneumatice, se totiž výrazně ohřívá vzduch, který se rozpíná a vytváří tak vyšší tlak. Exploze pak může nastat i při najetí na hrbol nebo menší kamínek na cestě.
Máte nějakou zkušenost s jízdou přetíženým autem nebo přívěsným vozíkem? Co byste ostatním řidičům poradili? Napište nám do diskuze