Jestliže má auto zvýšenou spotřebu oleje, může se jednat o normální jev, ale také o finančně náročnou opravu. Nejde-li o spotřebu, která reflektuje podmínky, ve kterých jezdíte, bez servisu to asi nepůjde.
Bývaly doby (a auta), kdy mezi servisními intervaly nebylo skoro poznat, že motor nějaký olej spotřeboval. Mnozí namítnou, že to byly intervaly mnohem kratší než jsou dnes, a mají samozřejmě pravdu. Přesto se zdá, že dnešní moderní vozy mají spotřebu motorového oleje vyšší, než tomu bývalo v minulosti. Důvodem ale není nekvalita motorů, případně úmysl automobilky dostat zákazníka dříve do servisu. Za vše může hon za nižší spotřebou paliva a tedy i emisemi CO2.
Vlastně každá automobilka je totiž aktuálně nucena vyrábět, resp. používat, maloobjemové motory, které však musí pracovat ve vyšších otáčkách, aby podaly nějaký rozumný výkon. Ve snaze snížit tření je tak u většiny motorů nastavena vyšší míra mazání. Spotřeba oleje je samozřejmě závislá na stylu jízdy, na tom, zda vůz jezdí jako taxi ve městě nebo ho vlastní obchodní zástupce, který denně křižuje republiku. Nějaké to deci na tisíc kilometrů ale spotřebuje drtivá většina současných výkonných motorů.
Na možnou zvýšenou spotřebu oleje ostatně upozorňují i samotné automobilky, které ve svých servisních manuálech k vozidlu zmiňují možnou spotřebu někdy až 0,5l oleje na 1000 kilometrů. Je to extrémní spotřeba, ale při určitých provozních podmínkách ji vyloučit nelze. Olej v motoru proto pravidelně kontrolujte, a jestliže pod autem nenacházíte žádné kapky oleje a motor zůstává čistý, je velmi pravděpodobné, že spotřeba do půl litru na tisíc kilometrů reflektuje jízdní podmínky, ve kterých auto používáte.
Jiná situace ovšem nastává, když pod autem nacházíte loužičky oleje, případně když je motor od oleje špinavý a zanesený. Můžete zkusit zjistit příčinu úniku sami, ale bez servisního zázemí to bude velmi obtížné. V první řadě je proto potřeba motor pořádně umýt, aby bylo jednodušší zjistit místo úniku oleje. Prohlédněte všechna gufera, těsnění i hlavu motoru. Jestliže bude i po několika dnech a pár stovkách kilometrů motor suchý a čistý, resp. bez známky úniku, bude problém jinde.
V takovém případě se totiž asi olej dostává do spalovacího prostoru, kde se spálí. Všímejte si proto kouřivosti, resp. barvy kouře. Příčinou mohou být například prasklé a netěsné pístní kroužky. Neobvyklý není ani únik oleje do chladící soustavy, případně přes turbo do výfukového potrubí. Jenže takové zjištění už mohou udělat jen technici v servisu. Snažte se jim proto sdělit co nejvíce informací, aby šli pokud možno najisto. Ušetříte tím nemalé peníze za zbytečné úkony servisního technika.