Automobilky již před nějakým časem začaly místo klasického náhradního kola dávat do vozů opravné sady s kompresorem. Ukazuje se ale, že v případě defektu si drtivá většina řidičů s takovou sadou neví vůbec rady.
Bojí se toho každý řidič. Defekt pneumatiky není vůbec nic příjemného a je úplně jedno, jestli se vám to stane v létě nebo v zimě, na dálnici, ve městě nebo na venkovské silnici. Jestliže píchnete, můžete na tom být už jenom hůře, protože špatně na tom jste tak jako tak. Samozřejmě, že je lepší opravovat píchlé kolo během slunného dne na prázdné venkovské silnici, než v únorových plískanicích na dálnici, ale defekt si místo nevybírá.
Základem je přečíst si návod k opravné sadě ještě před tím, než dojde k defektu
Jan Kubík; Majitel pneuservisu
Bohužel si většinou ani nejde vybrat, jak takový defekt opravíte. Dříve obvyklé náhradní kolo totiž již v dávné minulosti ustoupilo úzkým dojezdovým kolům, nicméně v posledních letech se do nových vozů místo klasické rezervy nebo dojezdového kola dávají opravné lepící sady s kompresorem. Hlavním důvodem je úspora místa i hmotnosti, ale spousta řidičů si s takovým zařízením neví rady. Mnohdy ho teprve poprvé vidí až po několika letech používání auta. To samozřejmě v tom případě, že celou dobu jezdili bez defektu.
Výhodou opravné sady je to, že auto se nemusí zvedat na hever, a také rychlost celé operace. Jak tedy opravnou sadu použít aby se dalo během chvilky opět vyrazit na cestu? Rady, jak na to, nám poskytl p. Kubík z malého venkovského autobazaru na jihu Čech. Podle něj polovina úspěchu spočívá v tom, že se s návodem na použití sady seznámíte dříve, než k defektu dojde. Je prostě dobré podívat se do kufru, kde se sada nachází, zda je v kufru 12V zdířka, do které se zapojí kompresor, abyste při cestě na dovolenou nemuseli vyndávat všechna zavazadla, no a pochopitelně je také nutné seznámit se s vlastním ovládáním kompresoru a lepící sady.
Postup opravy ale není nic složitého. Jestliže jste neprorazili bočnici pneumatiky a defekt v plášti není větší než pět milimetrů, odšroubujte krycí čepičku ventilku a zapojte kompresor do zásuvky. Do příslušného výstupu na kompresoru připojte podle návodu hadičku opravného spreje. Druhou hadičku připojte k ventilku a stiskněte tlačítko kompresoru. V tuto chvíli by měl kompresor vhánět do pneumatiky lepící směs.
Jakmile je směs v pneumatice, připojte druhý vývod z kompresoru a nafoukněte pneumatiku. Na některých sadách je vestavěný měřič tlaku, ale většinou měří jenom velmi orientačně. Po cca 15 minutách (liší se dle typu opravné sady) můžete pokračovat v cestě. Doporučuje se zastavit u první benzínové pumpy a zkontrolovat tlak v pneumatice. Další zastávka vás ale bude čekat v pneuservisu. Nevýhodou opravné sady je totiž to, že slouží jenom k dočasné opravě pneumatiky a dojetí do nejbližší opravny