Většina automobilek už vozy MPV nevyrábí a soustředí se na kategorii SUV. Jenže právě rodinné vozy patří v českých autobazarech k těm nejžádanějším. Tohle jsou naše tipy MPV do 200 tisíc korun.
Přinášíme pět tipů na zajímavá MPV, která stojí za úvahu a dají se v dobré kondici koupit za cenu do 200 tisíc korun. Zástupci autobazarů ale tvrdí, že s úbytkem vozů v nabídce jejich cena pravděpodobně poroste a to bez ohledu na jejich stav a počet ujetých kilometrů. My doporučujeme každý vůz pečlivě zkontrolovat, absolvovat dostatečně dlouhou zkušební jízdu a nekupovat hned první auto, které se objeví. Jakkoliv je „empévéček“ na trhu málo, stále je jich dost, aby bylo z čeho vybírat.
Proč jsou vozy MPV u rodin tak oblíbená? Nabízejí totiž většinou mnohem více prostoru než běžná osobní vozidla. Motor mají umístěný co nejvíce vpředu, aby se zkrátila kapota a co největší část půdorysu vozu zabrala kabina. Zadní přesah karoserie může být u MPV krátký jako u hatchbacků nebo dlouhý jako u většiny kombíků. Vzadu mají obvykle tři samostatně sklopné a případně posuvné sedačky. Mohou mít i třetí řadu sedadel, která ale většinou není plnohodnotná. Vzhledem k možným budoucím servisním nákladům je rozumné zajímat se o vozidla co nejmladší, s nejmenším možným nájezdem a jasnou servisní historií. Tady jsou naše tipy:
Peugeot 5008 první generace
První generace MPV se lvem ve znaku se vyráběla v letech 2009 až 2016. Faceliftem prošla v roce 2013. V kategorii MPV Peugeot 5008 platí za elegána. Je líbivější než Citroen C4 Grand Picasso, se kterým sdílí stejnou platformu. S délkou 4529 mm nabízí až 7 míst. Některé modely měly ve výbavě sklápěcí sedačku spolujezdce vpředu, která se hodí při převážení dlouhých předmětů. Zavazadlový prostor Peugeotu 5008 má objem od 823 do 2506 litrů. S rozpočtem 200 tisíc dosáhnete na modely těsně po faceliftu. Za rozumnou volbu považujeme motor 1.6 HDi/84 kW, který si nežádá AdBlue. Vyráběl se do poloviny roku 2014. Reálná spotřeba se pohybuje kolem 7 litrů.
Renault Grand Scenic III
Třetí generace modelu Scenic se vyráběla od roku 2009 do roku 2015. Na trhu je ve dvou délkách. Delší verze Grand, kterou vám doporučujeme, měří 4573 mm. Může být i sedmimístná, ale sedačky ve třetí řadě jsou na delší cesty vhodné spíše pro děti. Vůz má zavazadlový prostor o objemu 645 až 2083 litrů po sklopení sedaček ve druhé řadě. U Grand Scenicu se zaměřte na výbavu. V rámci rozpočtu 200 tisíc korun můžete najít auto vyrobené v roce 2014 s koženými sedačkami a třeba i panoramatickým střešním oknem. Naším tipem je motor 1.5 dCi/81 kW, který má sílu i na dlouhé tratě v plném naložení. Spotřeba v reálném provozu nepřesahuje 7 litrů.
Volkswagen Touran první generace
První generace Touranu se vyráběla v letech 2003 až 2014. Během této doby prošel model dvěma facelifty, posledním v roce 2010. Nabízen byl v jedné délce 4397 mm a může být pětimístný nebo sedmimístný. Zavazadlový prostor má objem od 591 až po 1989 litrů. Sedačky ve druhé řadě se dají úplně vyjmout. V našem výběru můžeme Volkswagen Touran považovat za “prémiovku” a tak se není čemu divit, že si dobře drží cenu. Vůz s nájezdem pod sto tisíc kilometrů za 200 tisíc korun asi nebude mladší než z roku 2011. Optimální volbu představuje motor 1.6 TDi/77 kW. Ve své době to byl nejprodávanější diesel v Touranech. Se spotřebou do 7 litrů se konkurenci nijak nevymyká.
Ford C-Max druhé generace
Druhá generace modelu C-Max se vyráběla od roku 2010 do roku 2019. Stejně jako Scenic má svého většího bratříčka Grand C-Max, který navíc může mít i posuvné dveře. Hlavním důvodem zařazení krátké pětimístné verze do našeho výběru jsou jeho vynikající jízdní vlastnosti. Ford C-Max měří 4380 mm. Krátký převis lze z hlediska zavazadlového prostoru 432 litrů kompenzovat možností úplně vyjmout z vozu tři zadní sedačky. Při sklopených sedačkách je maximální objem přepravního prostoru 1684 litrů. S daným rozpočtem můžete pošilhávat po vozech s rokem výroby 2013. Dobrou volbou bude motor 1.6 TDCi/85 kW. Při živější jízdě, ke které C-Max svádí, počítejte se spotřebou přes 8 litrů.
Opel Meriva B
Druhá generace Merivy se vyráběla v letech 2010 až 2017. S délkou 4288 se sice řadí k malým MPV, ale nejvíce se z nich blíží kategorii střední. Specialitou jsou opačně otevíratelné zadní dveře, které umožňují pohodlnou manipulaci například s dětskou sedačkou. Tohle řešení se sice mezi zákazníky moc neuchytilo, má ale svoje nesporné výhody. Meriva nabízí zavazadlový prostor do 400 do 1500 litrů při sklopených sedadlech. Mezi naše tipy jsme ji zařadili především kvůli tomu, že za daný rozpočet můžete pořídit vůbec nejmladší vůz z našeho výběru, z roku 2016. Nejlepší poměr výkon/spotřeba nabízí motor 1.6 CDTI/70 kW. Poskytuje dostatečnou “rodinnou” dynamiku při reálné spotřebě lehce přes 6 litrů.
Jakou máte zkušenost s vozy MPV a které byste doporučili? Napište nám do diskuze.