Na kávu s ním prý již v životě nepůjde. Původně chtěla jenom vyměnit olej v motoru. Soused, amatérský automechanik, jí ale poradil tak, že skončila v servisu, kde zaplatila za opravu téměř 40 tisíc korun.
Co si budeme povídat, ženy se pod kapotu motoru aut zrovna moc rády nedívají, mnozí muži mají naopak zase pocit, že není obor, kterému by rozuměli lépe. Přitom automobilový průmysl poskočil za poslední dekádu ohromný kus dopředu, a kdo možná kdysi rozuměl tomu, jak seřídit karburátor u své „stodvacítky“, ten nemusí nutně rozumět tomu, jak fungují dnešní motory a jakou vyžadují péči. To na vlastní kůži pocítila i naše čtenářka Alena, které se v autě při každém nastartování rozsvítil nápis, že je potřeba vyměnit olej v motoru.
Moderní auta si totiž umí pohlídat doporučené intervaly výměny a sama si řeknou, kdy je ten správný čas na výměnu. Bere se většinou v potaz časové hledisko a počet najetých kilometrů. Není ale vhodné doporučené intervaly výrazně překračovat, protože u moderních motorů může dojít k jejich poškození. O tom se přesvědčila i majitelka staršího SUV Renault Koleos, která na doporučení souseda olej neměnila.
„Říkal mi, že to je zbytečné, protože ročně najedu maximálně 5 tisíc kilometrů a oleji nic není“, popisuje Alena, co se jí přihodilo. Soused Aleně řekl, že olej se mění až po ujetí cca 20 tisíc kilometrů, takže to nemusí nijak řešit. Alena olej v motoru tedy vyměnit nenechala a hlášku na přístrojové desce ignorovala. Jenže právě motorový olej, resp. jeho kvalita, je velmi důležitým faktorem pro bezporuchový chod motoru. Nejen, že maže motor samotný, ale také odvádí nečistoty, které následně zachycuje olejový filtr. Zanedbání výměny oleje i filtru proto může mít i fatální následky.
Tím spíše, když v současných motorech nemaže olej pouze motor samotný, ale také turbodmychadlo. A to se právě stalo Aleně osudným. V servisu přiznala, že olej v motoru byl starý nejméně tři roky. Je jasné, že tak starý olej, navíc, když s autem skoro vůbec nejezdila, časem degradoval. Ale nejenom olej. Také olejový filtr ztratil část svých filtračních schopností. Motorem a turbem tak začal časem proudit olej s nižší viskozitou a větším podílem nečistot než bylo únosné. Stalo se proto, co se stát muselo.
Začala se opotřebovávat vačková hřídel, zdvihátka, ložiska klikové hřídele a bohužel také ložiska turbodmychadla. Ložiska turba se časem zanesla natolik, že se turbo poškodilo a servis doporučil jeho výměnu. To ale stálo skoro 25 tisíc korun. Když se k tomu připočítala práce, další spotřební materiál, nový olej a filtr, měla Alena v ruce fakturu na skoro 40 tisíc korun. Zbytečně ušetřených pár tisíc korun na výměně kvalitního oleje, filtru a servisní práci technika, se tak Aleně pěkně vymstilo. Jak poděkovala sousedovi nám už nenapsala, ale předpokládáme, že od té doby spolu na kávu už nechodí.
Jak často měníte motorový olej, Přetahujete intervaly?