Internet je plný vynálezů, které mají ušetřit litr paliva na každých 100 kilometrů. Nic takového ale neexistuje. Kdyby ano, byl by z takového „vynálezce“ miliardář. Na snížení spotřeby funguje něco úplně jiného
Každá česká hospoda už zažila zapálenou diskuzi na téma spotřeby paliva. Majitelé různých aut různých značek řeší, jestli je lepší benzín nebo nafta, jestli 6 litrů spotřeby je málo a 8 litrů moc. Velmi často se v takové debatě objeví někdo, kdo zná někoho, jehož kamarád vyzkoušel „zázračný“ vynález na snížení spotřeby paliva.
Někdy je to úprava karburátoru u starých motorů, jindy přeprogramování řídící jednotky, jiný zase vymyslel převratnou příměs do paliva, kouzelnou turbínku nebo magnetické kroužky na palivové hadice, které mají snížit spotřebu až o litr na 100 kilometrů. Že jsou všechny tyhle vynálezy na starou bačkoru je jasné asi každému. Kdyby takový vynález existoval, všechny světové automobilky by se o něj porvali, a z vynálezce by se přes noc stal nejbohatší člověk na planetě. Obzvláště v současné době, kdy ceny PHM trhají cenové rekordy.
Tlak v pneumatikách moc neměřím, ale přes zimu jezdím s boxem na střeše. Spotřeba je sice vyšší, ale kdo by se s tím pořád sundaval
Vítek S.; Praha
Každému tedy doporučujeme, aby na různých burzách a v inzerátech nabídky na nákup podobného „vynálezu“ ignoroval. Palivo se ale ušetřit dá. Vede k tomu však mnohem jednodušší a účinnější cesta. Ta ale předpokládá, že řidič bude velmi pečlivý a bude dbát o to, aby auto bylo v dokonalé kondici. Předpokládá také, že si řidič uvědomí, že jednotlivá drobnost ušetří velmi málo paliva, ale že bude-li těch drobností více, může v dlouhodobém horizontu ušetřit skutečně významné množství paliva
Spotřebu auta totiž nejvíce ovlivňuje faktor umístěný mezi sedačkou a volantem, tedy samotný řidič. A jak? Především tím, jaký zvolí styl jízdy. Vyznavač stylu „brzda/plyn“ bude vykazovat i o dva litry větší spotřebu než řidič, který se stejným vozem pojede předvídavě a plynule. Centilitry i decilitry spotřeby pak může také přidat nebo ubrat včasné řazení, zbytečně umístěný střešní box na střeše vozu, zapnuté vyhřívání sedadel i volantu a také správně nahuštěné pneumatiky.
Upřímně, jak často kontrolujete tlak v pneumatikách? V moderních vozech je sice systém měření tlaku, jenže měření kvalitním měřákem ještě před jízdou, tedy nikoliv na zahřátých pneumatikách, je přeci jen přesnější. Podle odborníků může nesprávně nahuštěná pneumatika zvýšit spotřebu až o 15 procent, což například u osmilitrové spotřeby představuje více než litr paliva (1,2 litru) na každých 100 kilometrů. A to tedy rozhodně není málo. Vyjádřeno v dnešních cenách palivo to je skoro 50 korun. Chcete je každých 100 kilometrů zbytečně utrácet?
Jak často měříte tlak v pneumatikách? Napište nám do diskuze