Zájem o ojeté SUV s pohonem 4x4 neustále roste. Málokterý zájemce o takový vůz ale ví, jak funkčnost pohonu ověřit, a na jeho případnou poruchu přijde, až když zapadne ve sněhu nebo na blátivé lesní cestě.
Již před časem jsme psali o tom, že drtivá většina zájemců o ojeté SUV hledá modely s pohonem 4x4, ale v reálném provozu jen málokdy čtyřkolku využijí. Důvodem je fakt, že do náročnějšího terénu se majitelé SUV téměř vůbec nevydávají a svoje auta provozují spíše ve městě nebo na dálnicích. Občasné výlety do lyžařských středisek zapadaných sněhem nebo cesty do lesa na houby absolvuje jen část těchto řidičů a navíc jen občas. Proč tedy poptávají čtyřkolku?
Podle některých prodejců ojetých vozů je důvodem poptávky po čtyřkolkách především fakt, že je v zákaznících zakořeněna představa, že pohon 4x4 k vozu kategorie SUV prostě patří a že bez něj by bylo jejich „esúvéčko“ o něco ochuzeno. Mnozí zákazníci se také domnívají, že čtyřkolka automaticky znamená stálý pohon 4x4 a že jízda s takovým vozem je bezpečnější a dovolí jim třeba na mokré silnici to, co by si s předokolkou dovolit nemohli. Většinou jde ale o velký omyl.
Především proto, že drtivá většina vozů SUV má pohon 4x4 řešen formou připojování druhé nápravy až v okamžiku potřeby. Zjednodušeně řečeno – teprve v okamžiku, kdy začnou přední kola prokluzovat, například při zdolávání zablácené polní cesty, připojí se i zadní náprava, aby vozu pomohla. Auto tedy po většinu času jezdí jako předokolka a pouze v případě nutnosti se stane na potřebnou dobu čtyřkolkou. S takovým autem je proto potřeba jezdit jako se standardní předokolkou a nikoliv jako s permanentní čtyřkolkou, které nabízí například některé modely Subaru nebo Audi.
Při nákupu ojetého vozu s pohonem 4x4 je tedy potřeba vyzkoušet, zda pohon 4x4 bezchybně funguje. S takovou zkouškou bývá ale problém. Nejlepší by byla kluzná plocha, tu ale u prodejců nenajdete. Improvizovat by se dalo například na mokrém trávníku, a v zimě samozřejmě na nějaké zasněžené nebo zamrzlé silnici. Při rozjezdu by mělo být na takovém povrchu zřetelně vidět, zda se zadní náprava připojila, či nikoliv.
Největší chybou by bylo připojování druhé nápravy před nákupem nevyzkoušet. Při běžné jízdě totiž většinou nemáte šanci poznat, zda se náprava připojuje či nikoliv. Jestliže není možnost systém spolehlivě vyzkoušet, nechte si vůz před jeho nákupem prověřit v servisu. Opravy nefunkčního pohonu 4x4 totiž rozhodně nepatří mezi nejlevnější záležitosti