V Československu byl Ford Sierra „prémiovým“ vozem a vlastnit jej znamenalo opravdový symbol úspěchu. V Tuzexu se Sierra prodávala za 35.500 bonů, tedy za přibližně 195.000,-Kčs, ale ani tam nebyla k sehnání.
I přes svoji cenu se jednalo o velice oblíbené auto. A oblíbené bylo i jako ojetina. To ostatně potvrzuje i Petr Přikryl, který ojeté vozy prodával v ikonickém autobazaru na Libeňském ostrově v Praze: „Vedle našeho autobazaru na Libeňském ostrově měl tehdy ateliér známý sochař pan Zdeněk Němeček. Jezdilo za ním hodně jeho kolegů a někteří z nich se stávali i našimi zákazníky. Těmto sochařům se tak trochu v žertu říkalo „Sierralisté“, právě podle auta Ford Sierra, které si často pořizovali. Od jednoho z nich jsem si také svoji první Sierru koupil," říká Přikryl.
Skvělá aerodynamika
Sierra byla první auto z produkce Fordu 80. let, které vzniklo na základě aerodynamických experimentů s Ford Probe III. Koeficient odporu vzduchu měl u Sierry na tehdejší dobu fantastickou hodnotu 0,34. Asi i proto vypadalo auto na silnici, jako kdyby přijelo z jiného světa.
Raketa s motorem Cosworth
Evropskou výrobu vozu zajišťovaly továrny v Německu, Belgii a Velké Británii. Sierra se vyráběla jako třídveřový a pětidveřový liftback nebo kombi, s nabídkou motorů objemu 1,3 l, 1,6 l, 1,8 l. Verze XR4i pak byl třídveřový liftback s motorem 2,8i V6. Později byla doplněna i pětidveřovou verzí XR4x4 se stejným agregátem. V roce 1986 se objevil třídveřový liftback Sierra RS Cosworth s motorem 2,0i DOHC 16V Turbo o výkonu 204 koní. To byla na tehdejší dobu skutečně „raketa“.
Sochař v ní vozil materiál
A jaká byla zmíněná Sierra Petra Přikryla? „Moje první Sierra byla docela opotřebená, jak v ní pan sochař, od kterého jsem ji koupil, převážel materiál. Zadní sedadla se nedala téměř vrátit do původní polohy. Auto prostě používal jako náklaďák. Byl jsem proto asi první, komu klempíř opravoval ocelový rám zadního opěradla sedačky. Auto ale muselo být zoufale přetěžováno, protože kříže kardanového hřídele a diferenciál vydávaly šílené zvuky, pro které nebylo nic jiného slyšet. Vše jsem tedy postupně opravil a „Sieře“ konečně dopřál tu slast jezdit jako osobní auto. Když jsem pak po čase auto prodával, tak kupující, jakýsi veksláček co prodával džíny před Tuzexem, obdivoval, že potah zadního sedadla vypadá, jakoby na něm nikdo nikdy neseděl. Řekl jsem mu pravdu, ale on to stejně nijak neřešil a auto koupil,“ vzpomíná na svoji Sierru Přikryl.
Hořící Cosworth
Sierra byla prostě hit, tu si přáli mnozí mít. A to se týkalo samozřejmě i zlodějů aut. „Ti byli po Sieře jako diví,“ vypráví Přikryl a přidává další historku: „Jedna historka se právě ke zlodějům aut váže. Týká se modelu Ford Sierra RS Cosworth, kterých bylo vyrobeno pouze 5 545 kusů. Byl pátek, pět hodin a my jsme zavírali prodejnu. Ve dvě hodiny ráno ale volá hlídač z vedlejšího objektu, že v bazaru hoří. Skočil jsem tedy do auta a spěchal do Libně. Na místě již požárníci skutečně hasili poměrně velký požár. Jedno auto bylo napasované téměř ve dveřích naší kanceláře. Vůbec jsme to nechápali. Co se tedy vlastně stalo? Zloději, kteří chtěli ukrást Cosworthe, se ho snažili nastartovat. Vybili ovšem baterii, a tak násilně otevřeli další tři auta, ze kterých vymontovali baterie, a přes startovací kabely pokračovali v lupu. Nepodařilo se. Sierru prostě nenastartovali, protože původní majitel si do auta namontoval „tajný“ vypínač. Proč ale auta zapálili? Nikdy se však tento případ nevyřešil,“ uzavírá Přikryl.
Skvěle jezdila, ale rychle rezla
Jako hlavní přednosti Sierry byly svého času označovány především aspekty jako pasivní bezpečnost, prostornost a jízdní komfort. Horší už to však bylo s korozí. Sierry byly pro svou výdrž často používány jako taxi, nebo policejní auta. Ford Sierra byl vyráběn od října 1982 do února 1993. Za tu dobu bylo vyrobeno zhruba 2.700.500 kusů v šesti karosářských variantách s nejrůznějšími motory. Stala se velmi úspěšným vozem nejen u zákazníků, ale i na závodních tratích, kde piloti za volanty nejrůznějších sportovních modelů vybojovali mnohá vítězství ve významných závodech.
Koupit ji můžete i za tisíc euro
Investice je to lákavá a u v některých případech i velice dobrá. Pokud prahnete po první sérii RS Cosworth v dobrém stavu, která ujede většině současných automobilů, tak si připravte minimálně 30 tisíc euro. Sierry v obyčejném provedení se prodávají od 1000 euro. V nabídkách jich je docela hodně. Podle Přikryla platí, že čím starší a méně dveří, tím je „sirka“ dražší. Bude to platit i nadále.
Pamatujete na Ford Sierra? Případně, jaké bylo vaše oblíbené auto té doby? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.