Vysmívané dvoutakty dělají svým současným majitelům velkou radost. Jejich ceny totiž raketově rostou a dá se předpokládat, že porostou i nadále. Prodávat je se teď rozhodně nevyplatí.
Německý Autobild zveřejnil vývoj tzv. Oldtimer indexu (DOX), ze kterého vyplývá, že oldtimery německé produkce cenově výrazně rostou. Kdo by si však myslel, že se to týká pouze stálic typu Porsche 911 nebo třeba BMW 3 (E21), ten by se škaredě mýlil. Ano, i tyto modely, resp. jejich ceny, meziročně rostou, zmíněné BMW je dokonce o 60 procent dražší, než bylo v roce 2016, ale rostou i ceny vozidel, u kterých by to ještě před pár lety asi nikdo nepředpokládal. Kdysi vysmívané automobily z tehdejší NDR, Trabant a Wartburg, rostou na trhu oldtimerů doslova raketovým tempem. Například Trabant se dnes v průměru prodává za částku 3.600 eur. Ale pozor, jde o půměrnou částku. Na inzertních serverech není problém narazit na Trabanta i za více než 10 tisíc eur. Odborníci na automobilový trh předpokládají, že hranice 20 tisíc eur za kusy ve špičkovém stavu je rozhodně dosažitelná. Přitom ještě před pár lety byli majitelé Trabantů terčem posměchu.
Podobně je na tom i model Wartburg. Za socialismu se na něj vypisovaly pořadníky, po revoluci se jich majitelé houfně zbavovali, aby si nyní tahle „východoněmecká krabice od bot“ opět získávala srdce sběratelů. A není to rozhodně levná krabice, průměrná cena dosahuje na částku 5.500 eur. Modely 353W stojí klidně i 10 tisíc eur, model 311 pak i více než 15 tisíc eur. Wartburg byl kdysi pro Čechy ideálním chalupářským autem. V jeho hlubokém kufru šla totiž odvézt i míchačka na maltu. Auto moc nestálo, opravit šlo pouhým kladivem a že smrdělo, to tehdy nikdo neřešil. Kdo by tušil, že se dnes bude prodávat za půl milionu korun…
Ceny oldtimerů ale nemají pouze rostoucí tendenci. Jsou i modely, jejichž cena klesá a to docela významně. Jedním příkladů může být Mercedes pagoda (W 113). V roce 2016 byla jeho cena podle DOX 96 tisíc eur, v roce 2019 potom 86 tisíc. Ještě více se propadla cena Ferrari 328. V roce 2016 udával index DOX jeho cenu na 100 tisíc eur, o tři roky později potom „pouhých“ 74 tisíc eur.
Je jasné, že investice do veteránů a oldtimerů není pro každého. Nejen z pohledu finanční náročnosti takového končka, ale především z pohledu odhadu ceny a správného investování. Kdo ale auta miluje a nějakou tu korunu neřeší, může zkusit zapřemýšlet nad vozy z bývalé socialistické produkce. Nyní se ještě dají sehnat za přijatelné ceny a jednou třeba….