V sedmdesátých letech se začala psát historie motorsportu značky ŠKODA s prvními závodními vozy RS. V roce 1974 vznikly rallyové prototypy Škoda 180 RS a 200 RS. V roce 1975 potom Škoda 130 RS s přezdívkou "Porsche Východu".
Již 121 let je automobilka ŠKODA se svými vozy pevnou součástí závodních a rallyových tratí po celém světě. Mezi legendy dlouhé historie motorsportu patří Škoda 130 RS, která v roce 1977 slavila dvojnásobné vítězství ve své třídě na slavné Rallye Monte Carlo a stála na počátku historie značky RS. V letech 2015 až 2022 dominovala Fabia Rally2 a Rally2 evo třídě WRC2 v rally. S více než 1 900 vítězstvími, dvanácti tituly mistra světa a mnoha dalšími regionálními a národními šampionáty po celém světě patří tak Fabia Rally2 a její verze evo k nejúspěšnějším rallyovým vozům ve své třídě na světě.
Historie motoristického sportu značky ŠKODA, stejně jako historie společnosti ŠKODA Auto, začíná na dvou kolech – s motocyklem Slavia typ B. Čtyři roky po založení firmy začali Václav Laurin a Václav Klement v listopadu 1899 vedle jízdních kol nabízet také první motocykly. V červnu 1901 následoval první úspěšný závod na 1 196 km dlouhé trati z Paříže do Berlína, který se jel ve třech etapách.
Po první světové válce se závodů začaly účastnit také vozy značky ŠKODA. V lednu 1936 dosáhla prvního významného úspěchu Škoda Popular druhým místem v legendární Rallye Monte Carlo ve třídě do 1500 cm³. Po druhé světové válce se značka ŠKODA rychle vrací na závodní tratě. V červenci 1948 oslavily tři vozy Škoda 1101 Tudor trojnásobné vítězství ve třídě cestovních vozů do 1,1 litru při znovuobnovení 24hodinového závodu v belgickém Spa.
Octavia TS vyhrála třikrát za sebou svou třídu na Rallye Monte Carlo v letech 1961 až 1963. V sedmdesátých letech začíná další úspěšná kapitola historie motorsportu značky ŠKODA s prvními závodními vozy RS: v roce 1974 vznikají dva rallyové prototypy Škoda 180 RS a 200 RS. V roce 1975 nahrazuje tyto dva modely Škoda 130 RS a jako "Porsche Východu" slaví v roce 1977 dvojnásobné vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo. V letech 1978, 1979 a 1981 toto kupé třikrát zvítězilo ve své třídě i na Rally Akropolis.
Škoda 130 RS je mimořádně úspěšná i na okruzích a v roce 1981 získává titul v mistrovství Evropy cestovních vozů. Modernizovaný vůz Škoda 130 LR se účastnil různých rally i v 80. letech. V roce 1986 obsadil šesté místo v celkovém pořadí Rally Sanremo a v témže roce zvítězil v celkovém pořadí mistrovství Evropy na Turecké rally.
V 90. letech značka Škoda odstartovala na závodní tratě s novými modely. Nejprve v letech 1991 až 1994 slavil Favorit na Rallye Monte Carlo čtyři vítězství ve své skupině v řadě, přičemž poslední dvě vítězství byla dokonce dvojitá. V roce 1997 triumfoval na Rallye Monte Carlo také jeho nástupce v podobě modelu Felicia. Na pozadí těchto úspěchů se ŠKODA Auto rozhodla vstoupit do nejvyšší třídy mistrovství světa v rally a nasadila poprvé vůz s pohonem všech kol Škoda Octavia WRC.
V roce 2003 ji nahradil model Fabia WRC, který vycházel z první generace modelu Fabia. V roce 2009 automobilka představila jeho nástupce v podobě rallyové varianty Fabia Super 2000, která v roce 2013 slavila vítězství ve své třídě na Rallye Monte Carlo a v letech 2010 až 2015 získala další čtyři umístění na stupních vítězů. V roce 2015 představuje ŠKODA vůz Fabia R5, který se stal celosvětově nejúspěšnějším rallyovým vozem ve své třídě a dominoval kategorii WRC2. Vůz s pohonem všech kol vycházející ze třetí generace modelu Fabia byl později v rámci změny předpisů přejmenován na Fabia Rally2. V roce 2019 představila ŠKODA Motorsport inovovanou verzi svého úspěšného modelu Fabia R5 evo (nyní Fabia Rally2 evo).
S více než 470 postavenými exempláři obou modelů ŠKODA Motorsport dosáhla do října 2022 celkem více než 1 900 vítězství, včetně čtyř triumfů na Rallye Monte Carlo, a 4 650 umístění na stupních vítězů na 14 440 soutěžích po celém světě. ŠKODA Motorsport a její zákaznické týmy posbíraly s vozy Fabia R5 / Rally2 a Fabia R5 evo / Fabia Rally2 evo celkem dvanáct titulů mistra světa v kategoriích jezdců nebo týmů a řadu dalších titulů v Evropě, asijsko-pacifickém regionu a v národních šampionátech po celém světě.