Před třiceti lety byly nejdůležitějšími modely na trhu Škoda Favorit, Forman a řada 105/120/130, u kterých se řidič i posádka museli bez bezpečnostních prvků výbavy zcela obejít. Teprve až u modelu Felicia šlo airbag a ABS dokoupit.
Bezpečnostní a komfortní prvky jsou dnes prakticky neodmyslitelnou součástí téměř všech vozů. Zatímco dnes má téměř každé ojeté vozidlo alespoň 1 airbag, posilovač řízení, elektrická okénka, ABS nebo klimatizaci a asi tři čtvrtiny mají ESP nebo tempomat, před třiceti lety byly nejdůležitějšími modely na trhu škody Favorit, Forman a 105/120/130, u kterých se řidič i posádka museli bez těchto prvků výbavy zcela obejít.
Značné modernizace se u nás v masivním měřítku dočkala auta v roce 1994, resp. v následujících letech, kdy si čeští zákazníci mohli začít pořizovat cenově dostupnou Škodu Felicia, součástí jejíž výbavy byla často i klimatizace. Mezi zahraničními vozy hrály v nabídce ojetin prim např. Fordy Escort a Sierra, Opely Kadett a Astra, Fiaty Tipo a Uno, Volkswageny Golf nebo Renaulty 19. Airbag měl tou dobou každý čtvrtý vůz. Posilovač řízení také nebyl samozřejmostí, měl jej každý druhý. Elektrickými okénky disponoval každý třetí, ABS každý šestý a klimatizaci 1 z 10. Tempomat měl 1 vůz ze 100 a ESP nebylo na trhu ojetin rozšířené vůbec, vždyť se v nabídce nejluxusnějších nových vozů objevilo teprve v roce 1995 a jeho tržní podíl mezi novými vozy začal rychleji růst až po přelomu milénia.
Z tuzemských vozů mohla airbag, posilovač řízení, elektrická okénka, ABS nebo klimatizaci mít za příplatek poprvé až Škoda Felicia, která na čele prodejních statistik v áčkách Favorita vystřídala až v roce 1999, s ESP a tempomatem se řidiči u tuzemských vozů poprvé setkali až ve Fabii a Octavii, které prodejním statistikám v áčkách začaly dominovat ještě později.
Naopak, např. vozů s tažným zařízením na začátku devadesátých let bylo kolem 15-20%, zatímco nyní jich je kolem čtvrtiny, takže jejich podíl roste jen pomalu. Otevírací střešní okno má dnes kolem 10% vozů, zatímco dříve to byl téměř každý třetí. A třeba CD měnič, dříve žádaný symbol luxusu, dnes z vozů téměř definitivně vymizel. „Nebude dlouho trvat a na ojetý automobil s CD měničem prakticky nebude možné narazit,“ uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings. Nejčastěji býval v přihrádce spolujezdce, pod jeho sedačkou, nebo v zavazadlovém prostoru a umožňoval střídavé přehrávání nejčastěji 6 CD, aniž by je řidič musel vyměňovat přímo v přehrávači.
Komfortních a bezpečnostních prvků je v nových, ale už i v ojetých automobilech celá řada. „Jsem rád, že žijeme v době, kdy si drtivá většina řidičů pod pojmem ojetina nevybaví zákonitě pouze staré a dost možná nebezpečné auto, ale už spíše vůz, který sice není zbrusu nový, ale je dobře vybavený,“ zakončuje Vaněček.