Ukrajinský Záporožec, který byl označován jako kopie Fiatu a NSU, pomohl velmi výrazně v motorizaci tehdejšího Sovětského svazu. Dnes končí na barikádách a pomáhá zastavit postup Rusů
Záporožec byl vyráběn v továrně na kombajny Kommunar v Záporoží na Ukrajině od roku 1960. Stalo se tak na základě rozhodnutí sovětského komunistického vedení, které chtělo nabídnout svým občanům malý a cenově dostupný automobil. Automobily Záporožec měly pomoci v urychlení motorizace tehdejšího Sovětského svazu, což se do určité míry skutečně podařilo. Nikoliv snad kvůli kvalitě auta samotného, ale kvůli jeho ceně. V sedmdesátých letech totiž Záporožec stál přibližně 3500 rublů. Tedy polovinu toho, co stály vozy Žiguli. Automobily měly být také určeny pro válečné veterány, resp. invalidy. Ti si ale auto, byť bylo relativně levné, stejně nemohli většinou dovolit.
První Záporožec vyjel z ukrajinské továrny v roce 1960 a nesl označení ZAZ 965. Sice jakoby z oka vypadl Fiatu 600, ale s tím si Sověti žádnou hlavu nedělali. Z průmyslové špionáže je sice zahraniční tisk obviňoval, ale v tehdejším Sovětském svazu na nějaké kopírování nehleděli. Hlavně, že měli čím jezdit. ZAZ 965 se stal poměrně populární. A to i přes skutečnost, že spotřeba jeho čtyřválcového, vzduchem chlazeného, motoru nepatřila k nejnižším. Motor měl výkon nějakých 25 koní, umožnil dosáhnout rychlosti až 90 km/h a spotřeboval nějakých 8 litrů benzínu na 100 kilometrů.
O šest let později, tedy v roce 1966, byl model ZAZ 965 nahrazen modernějším modelem ZAZ 966. Novinka měla trochu modernější motor, kde se podařilo snížit spotřebu, a především prostornější interiér. Ani tahle verze se však nevyhnula obvinění z průmyslové špionáže. Tentokrát mělo jít o kopii německé značky NSU, resp. jejího modelu Prinz. Sovětům se podařilo cenu Záporožce držet poměrně nízko, proto se auto vyváželo i do některých zemí tehdejšího východního bloku, především do NDR, Maďarska a Polska. Do Československa se ale Záporožec nedovážel. Možná tehdy někdo osvícený na podniku zahraničního obchodu vytušil, že to není zrovna to, co by po našich silnicích mělo jezdit. Spolehlivost aut totiž byl skutečně podprůměrná.
Model ZAZ 966 se vyráběl až do roku 1974. V roce 1972 ale byla představena další verze, a to model ZAZ 968. Ten se sice vyráběl až do roku 1994, ale v posledních letech jeho výroby ho už nechtěli ani ti nejchudší Ukrajinci. Je poněkud paradoxní, že na některých televizních záběrech ze současné Ukrajiny je vidět, jak na některých barikádách skončily právě obstarožní automobily Záporožec. Kdysi měly Sověty rozpohybovat, dnes mají Rusy zastavit. Ať se jim to podaří...