Trh s ojetými vozy prochází velkými změnami. Zákazníci preferují prověřené vozy od značkových prodejců. Netrvají již tolik na barvě a výbavě, stále ale vyžadují především verze kombi s naftovým motorem. Někteří však již pokukují i po zánovních hybridech
V tuzemsku se zájem zákazníků o ojeté vozy stále orientuje spíše na vozy s dieselovými motory a karosérií typu kombi. Přesto se už tu a tam objevuje také zájem o mladé ojetiny s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Podle Zdeňka Fořta z platformy Autosphere jde však zatím spíše o ojedinělé případy. Nejen o tomto tématu jsme si společně popovídali u džbánku studené citronády.
Jak se nedostatek nových vozů a dlouhé dodací lhůty projevují na sekundárním trhu?
Nedostatek nových vozů na trhu se výrazným způsobem projevuje i na trhu ojetých vozů, kdy zejména mladých ojetin do 2 let stáří je kritický nedostatek. Většina operativních leasingů, které jsou hlavním zdrojem mladých ojetin, se prodlužují právě z důvodu opožděné výroby nových vozů. Stejně tak se prodlužují nájezdy služebních vozů či vozů v půjčovnách, kdy také chybí náhrady. V neposlední řadě i uživatelé soukromých vozů váhají s jejich výměnou, neboť opět nabídka nových aut na trhu je momentálně velmi omezená.
Slevují nyní zákazníci ze svých požadavků (barva, výbava, motorizace, atd…) aby se vůbec k nějakému autu dostali?
Při objednávání nových vozů zákazníci spíše trvají na svých původních požadavcích, což ovšem neplatí u vozů ojetých. Zásadní je např. typ převodovky, nikoliv však už barva či detailní výbava.
Mění se nějak skladba způsobu financování?
Stále převládá nákup za hotové peníze. Jedním z důvodů je současná vysoká cena peněz, kdy pro mnoho zákazníků je financování vozu úvěrem či přes operativní leasing nepřijatelně drahé. Důležitým faktorem je i skutečnost, že v předchozích téměř 3 letech lidé kvůli covidu příliš neutráceli, a používají proto na nákup vozu ušetřené peníze.
O jaké vozy je aktuálně největší zájem?
V tuzemsku se zájem zákazníků stále orientuje na vozy s dieselovými motory a karosérií typu kombi. Roste také poptávka po vozech typu SUV.
Jak se bude podle Vás vyvíjet sekundární trh s hybridy a elektromobily?
To je jedna velká neznámá. Na našich prodejnách jsme již zaznamenali zájem o mladé ojetiny s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem, ale jde spíše o ojedinělé případy. Velkou brzdou v nárůstu prodejů vozů s alternativním pohonem (nových i ojetých) je absence státní finanční podpory při nákupu, kterou známe z mnoha evropských zemí.
Budou zákazníci, s ohledem na vysoké ceny PHM, preferovat u zánovních ojetin alternativní pohony?
Obávám se, že pořizovací ceny zánovních ojetin s alternativním pohonem jsou pro masový prodej stále ještě vysoké v porovnání s náklady na klasická paliva. Nicméně pokud zákazník uvažuje o koupi vozu s alternativním pohonem, je volba roční ojetiny ideální variantou. Zásadními faktory pro nákup jsou přitom pořizovací cena a stav baterie.
Na jaké vozy se chce platforma Autosphere soustředit především?
Platforma Autosphere zprostředkovává zákazníkům zejména prodej ročních, ojetých a předváděcích vozů z nabídek autorizovaných prodejců značek Peugeot, Opel, Citroën a DS. Nejlepší volbou pro zákazníky jsou vozy v nabídce prodejců zapojených do značkových programů ojetých vozů Peugeot Vyzkoušené Vozy, Citroën Select a Opel Vyzkoušené vozy. Vozy v těchto programech jsou nabízeny s plnohodnotnou minimálně roční zárukou.
Jakou přidanou hodnotu mají pro zákazníky vozy prodávané v systému Autosphere?
Z velké části se jedná se o vozy, které koncese samy prodaly jako nové a zajišťovaly jejich pravidelný servis. Když se k nim pak vrací jako ojeté, dokonale je znají a mohou se za ně zaručit. Minimálně roční záruka je tedy samozřejmostí, stejně jako asistenční služby v celé EU a jiné výhody srovnatelné s prodejem nových vozů.
Jak se Autosphere dívá na datové a fyzické prověrky aut (Cebia, carVertical, CarTrax, atd…)?
Drtivá většina dealerů inzerujících své vozy na portále Autosphere podobné prohlídky na své vozy aplikuje. V současné době je to již standardní postup, jak si získat důvěru a loajalitu zákazníků.
Je cesta prodeje prověřených aut cestou k tomu, jak získat zákazníky?
Samozřejmě ano, prověřený vůz autorizovaným dealerem je pro zákazníka tou nejlepší volbou. Prodejní i servisní historie takového vozu je transparentní a důvěryhodná. Díky plnohodnotné záruce se klient vyvaruje nečekaných servisních výdajů. S takovým vozem si pak může dopřát podobně bezstarostný provoz jako majitel nového vozu.