Excentrický luxusní sedan Aston Martin Lagonda byl v roce 1976 prvním automobilem na světě s digitálními displeji. V roce 1986 potom přišel Buick Riviera jako první s dotykovou obrazovkou
Aston Martin Lagonda Series 2 lze s jistotou nazvat duchovním otcem dnešních digitálních kokpitů. Excentricky stylizovaná luxusní limuzína měla extrémně futuristické displeje standardně na palubě již v roce 1976. Skutečným trendem v Evropě se digitální kokpity staly potom na začátku osmdesátých let. Kromě digitálních displejů měl Aston Martin Lagonda ještě více digitálních vychytávek. High-tech sedan měl na palubě například již senzorová tlačítka, kterými lze ovládat některé funkce.
V roce 1986 nastoupil na trh Buick Riviera, což byl první vůz s dotykovou obrazovkou. V té době nemělo takové řešení ovládání různých funkcí žádnou konkurenci. Systém s názvem „Graphic Control Center“ šlo mimo jiné použít k ovládání rádia nebo klimatizace tohoto luxusního kupé. Šlo jej také použít k vynulování počitadla kilometrů a přístupu k chybovým zprávám vozidla. Technický vývoj nové technologie byl prováděn softwarovým oddělením GM s názvem „Delco“.
Pokročilý operační systém byl také použit o tři roky později v Buick Reatta a ještě později u bratrské společnosti Oldsmobile v modelu Toronado. Tato inovace však v té době našla již několik konkurentů mimo skupinu GM, ale až o více než 20 let později začala tato technologie triumfálně postupovat napříč všemi výrobci.
Pozadu nezůstal ani inovativní Citroen, který na pařížském salonu 1988 představil studii „Activa“, jejíž kokpit dnes vypadá jako proroctví o dnešních interiérech automobilů. Koncept ovládání, navržený tehdejšími designéry a inženýry, se ve skutečnosti etabloval v téměř identické podobě do dnešních automobilů. Ovládací tlačítka (např. pro ovládání hlasitosti) na volantu, displej integrovaný do středové konzole a head-up displej se sklopným sklíčkem - takové řešení je dnes standardní u všech modelů automobilů, které takové technologie mají ve své výbavě.
Zatímco Citroën dal hlavní displej do studie až v roce 1988, Oldsmobile s Cutlass Supreme „Indy Pace Car Edition“ a Nissan s 240SX ve stejném roce představily originální sériová vozidla, která již na čelní sklo promítala ty nejdůležitější informace o jízdě. Přesto jsou průkopníky této technologie Francouzi. Například v roce 2005 byl Citroën C6 jedním z prvních evropských automobilů s head-up displejem.
Jaké první auto s digitálním displejem jste řídili vy? Napište nám do diskuze