Případ těžce havarovaného Seatu, který po srážce se stromem a plotem zakončil svůj let na střeše chatky, vzbudil před časem zájem médií. Z vozu na odpis se totiž později stal „výhodný nákup“ s pětihvězdičkovou certifikací
Auto se prodávalo pochopitelně bez zmínky o tom, že vůz byl před opravou zralý na sešrotování. Ukazuje se tak, že Certifikát k ojetému vozu jeho historii bez nehody nezaručuje. Pokud byl totiž servis proveden někde v garáži, v dohledatelné historii auta se oprava neobjeví. Takže může být nabízeno jako nehavarované. Rozhodně se proto nevyplatí spoléhat na to, že certifikát, který se vztahuje k nabízenému ojetému vozu, dává jistotu, že takový vůz nebyl bouraný.
Pomocí měřáku tloušťky vrstev se dá odhalit, zda byly některé panely vozu opravovány. Hodně napoví i spáry, pokud jsou příliš velké a nepravidelné, může jít o odbyté spasování při opravě
Pavel Kašpar; Vedoucí programu ŠKODA Plus
Zhruba jen u deseti procent dovezených ojetých aut do ČR se objeví informace, že za sebou mají nehodu. Podle odborníků na použitá auta je ale takových vozů čtvrtina. Ano, až u patnácti procent aut byla nejspíš závažnější nehoda zamlčena. Opravené poškození je totiž mnohdy těžké poznat a auta bez nehod jsou lépe ceněná. To ostatně potvrzuje i Martin Foltýn, ředitel společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické prověrky ojetých vozidel: „V drtivé většině případů nemá běžný zájemce o ojetý vůz možnost zjistit, zda vozidlo bylo bourané či nikoliv. Prohlídka ojetého vozu odborným mechanikem je proto skutečně nezbytná“.
Havarované auto nemusí být problém. Problém je jeho nekvalitní neodborná oprava, která fatálním způsobem změní bezpečnostní vlastnosti automobilu
Martin Foltýn; CarTrax
Podle společnosti Cebia byl loni ve třetím čtvrtletí podíl dovezených ojetin a těch, které pochází z českého trhu, půl na půl. U zahraničních mělo každé páté auto původ v Německu. Cebia ale varuje, že část takových vozidel pochází ve skutečnosti z jiné země, a to především ze států jižní Evropy, případně z jihovýchodní Evropy či zemí bývalého Sovětského svazu. Na české zákazníky totiž působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku než třeba v Řecku nebo Chorvatsku. A když jdou s vozy dělat takové triky, zatajit nehodu je pro nepoctivého prodejce hračka.
Koupě bouraného ojetého auta ale nemusí být nutně rizikem. Záleží ale na tom, jaký karambol má za sebou. Nárazy přední částí při nedobrzdění a následné zničení nárazníku a chladiče neznamenají při odborném servisu fatální problém. Pokud je ale poškozen prudkým nárazem pevnostní rám karoserie, zaděláváte si na pořádnou šlamastiku. V takovém případě jsou totiž poničeny deformační části a vozidlo při dalším nárazu nechrání posádku, jak by mělo. V podstatě při neodborné opravě karoserie ztrácí tuhost a tím se stává nebezpečnou pro posádku uvnitř.
„Dobře“ bouraný ojetý vůz může být zajímavým zbožím. Ale jen v případě, že znáte přesný rozsah škody
Pavel Kašpar; Vedoucí programu ŠKODA Plus
Dobře opravené auto po těžké bouračce nemá laik v podstatě šanci poznat. Ke koupi si můžete vzít odborníka, který problém odhalí, ale ti pochopitelně nerostou na stromech a jejich služby na objednávku mohou být celkem nákladné. Výhodnější je zvolit osvědčený značkový program pro ojeté vozy, který to udělá za vás. „Při výkupu se dá přijít na spoustu nešvarů. Pomocí měřáku tloušťky vrstev se dá odhalit, zda byly některé panely vozu opravovány. Hodně napoví i spáry, pokud jsou příliš velké a nepravidelné, může jít o odbyté spasování při opravě. Dále jsou věci, které mnohý opravář neumí vrátit, například parkovací senzory. Proto je dobré stav vozu porovnat s jeho specifikací z výroby. V případě, že při příjmu technik programu ŠKODA Plus shledá nějaký nedostatek, zapíše ho do protokolu a zákazník je o něm jasně informován. Může si tak udělat přesnější představu o stavu vozu, než jakou by získal z roku výroby a počtu ujetých kilometrů,“ přibližuje vedoucí programu ŠKODA Plus Pavel Kašpar.
„Dobře“ bouraný ojetý vůz může být zajímavým zbožím. Ale jen v případě, že znáte přesný rozsah škody a hlavně seznam prací při opravě. Tyto informace se dají u značkových programů pro ojeté vozy snadno vyčíst z protokolu. „V případě ŠKODA Plus auta prochází pečlivou vstupní prohlídkou u proškoleného technika z autorizovaného servisu, kde odhalí větší i menší odchylky.“ doplňuje Pavel Kašpar. Zkrátka, ojetých aut po bouračce se nemusíte automaticky bát v případě, že o nich víte co nejvíc. Pokud s vámi prodejce hraje otevřenou hru, může to pro vás znamenat finanční úsporu a radost z pořízení auta, které vám dobře poslouží.
Koupili byste si bouranou ojetinu, kdyby vám prodávající nehodu přiznal a doložil, jak byla havárie opravena? Napište nám do diskuze