Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je patrný. Řidič přední mlhovky použít "smí", zadní však "musí“. Ne každý řidič o tom ale ví a na silnicích to pak podle toho vypadá
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední použít "smí", zadní "musí".
Rozsvícení světel do mlhy je omezeno na mimořádné rozhledové poměry. Povinné užití zadní červené mlhovky za nepříznivých podmínek je logické, činí vozidlo viditelnějším. Rozsvícení zadní červené mlhovky za mlhy, sněžení nebo hustého deště je povinné obdobně jako rozsvícení ostatních stanovených světel.
Problémem však je posoudit, kdy déšť je hustý, anebo zda již jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda poletující sněhové vločky je již možné považovat za sněžení. Určitým vodítkem pro rozhodnutí, zda zadní mlhová světla zapnout, by měla být viditelnost zadních koncových světel vpředu jedoucího vozidla. Limitujícím faktorem také může být zrak řidiče. Mnozí totiž svůj zrak přeceňují, což může skončit i tragicky
Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nežádoucí zadní mlhová světla rozsvítit předčasně nebo je nechat svítit zbytečně, zlepší-li se povětrnostní podmínky. Zadní mlhová světla totiž mohou vzadu jedoucího řidiče oslňovat. Bohužel, na českých silnicích je zbytečné rozsvícení zadních mlhových světel k vidění až příliš často. Řidič je zapínají příliš brzo, nebo je zapomenout vypnout a jedou tak i v situaci, když již žádná mlha nebo hustý déšť není. Jak moc je to nepříjemné pro řidiče jedoucí za takovým „zapomnětlivcem“ ví asi každý, kdo usedá za volant.
Pokud jde o zapojení jednotlivých světel, rozsvícení zadní červené mlhovky musí být možné jedině tehdy, svítí-li potkávací nebo dálková světla, popřípadě i přední mlhovky. Současně musí být zajištěno, aby se zadní mlhovka dala zapnout nebo vypnout samostatným vypínačem. Rovněž musí být v zorném poli řidiče oranžové kontrolní světlo, které ho informuje o rozsvícení zadní mlhovky. V neposlední řadě musí být přední i zadní mlhovky schváleného typu.
Setkáváte se na silnicích se zbytečně rozsvícenými mlhovými světly? Napište nám do diskuze