Páteř nabídky RS modelů tvoří již po mnoho let Octavia RS. Ale možná málokdo ví, že označení RS se na škodovkách objevilo již před 49 lety na modelech Škoda 180 RS a Škoda 200 RS.
Aktuální modely RS odkazují na bohatou historii sportovních vozů Škoda. Ta se začala psát ještě dávno před vznikem označení RS a její součástí jsou dnes legendární modely jako Škoda Popular Monte Carlo, Škoda 1101 Sport, Škoda 1100 OHC a další. Označení RS se objevilo poprvé v roce 1974 u soutěžních speciálů Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Ona dvě písmena jsou zkratkou pro „Rally Sport“, tedy tradiční disciplínu, které se automobilka věnuje dodnes. Na tyto dva prototypy pak v roce 1975 navázala Škoda 130 RS, jejímž největším úspěchem je „double“ ve své kategorii v Rally Monte Carlo ročníku 1977. V roce 1981 vyhrála Škoda 130 RS i v celkovém hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.
V novodobé historii se pak označení RS dostává i do sériových modelů. Prvním RS modelem byla v roce 2000 Octavia RS, která oslavovala příchod závodního speciálu Octavia WRC. Liftback a kombi tehdy poháněl motor 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 koní). V roce 2003 přišel na trh také model Fabia RS odvozený od první generace tohoto hatchbacku, který jako první využil pod kapotou vozů RS vznětový motor. Tradici RS modelů však nejdéle drží právě Octavia, která s druhou generací začala nabízet jak zážehový, tak vznětový motor. V automobilových soutěžích nejnověji ponese slavná dvě písmena v názvu Fabia RS Rally2.
Jenže soutěžní Fabia RS není nejvýkonnější škodovkou současnosti. Tím je elektrický Enyaq RS iV. Vozy Enyaq RS iv mají systémový výkon 220 kW (300 koní) a jde tedy o nejsilnější sériové vozy Škoda všech dob. Samozřejmostí je tu pohon všech kol, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere u obou provedení pouze 6,5 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h, o dvacet víc, než u běžných verzí elektromobilu. Auta také využívají největší konfiguraci baterie s kapacitou 82 kWh.
Elektrické modely Enyaq RS iV pak představují novou kapitolu v oblasti sportovních modelů značky Škoda. Coby znamení této nové éry přinesl právě Enyaq Coupé RS iV nové logo RS, které dostal i Enyaq RS iV a dostanou ho i další RS modely. Z pohledu designéra ale představuje samotná elektrická sportovní Škoda vlastně trochu méně úprav. „Není totiž potřeba tolik technických funkčních změn, takže změny v designu jsou spíše kosmetické. Máme tu tedy čistší designové řešení, u kterého nemusíme řešit zakomponování větších chladících otvorů, chybí tu pochopitelně detaily jako koncovky výfuku,“ říká Daniel Petr.
Jak se vám líbí současné elektrické modely Škoda Enyaq RS iV? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jan Smékal; ŠKODA Auto