Ojeté vozy kategorie kombi a v ceně do 250 tisíc korun patří mezi nejžádanější ojetiny na českém trhu. Nejoblíbenější je samozřejmě Octavia, jedno auto ale ve výběru TOP 5 skutečně překvapilo.
Ojeté automobily jsou ve srovnání s novými vozy dlouhodobě mnohem žádanější. V České republice se jich ročně prodá dokonce čtyřikrát tolik a poměr se pohybuje okolo 1 nového auta na 3 ojetiny. Vzhledem ke stále vyšším cenám za nové automobily a vysoké spolehlivosti ojetých vozů vyrobených po roce 2000 je to zcela pochopitelné. Ojetiny se nejčastěji prodávají v ceně 150 až 250 tisíc Kč, celkem se v této cenové relaci prodá více než 20 % veškerých ojetin a nejžádanější kategorií bývá tradičně kombi, která zejména pro rodiny s dětmi poskytne univerzální řešení pro rodinné výlety i každodenní práci. I když je jasné, že každý vůz má své plusy a mínusy, zde jsou tipy na ojeté kombíky s cenovkou 250 000 Kč.
Škoda Octavia Combi
Český klenot Škoda Octavia Combi je bezesporu rozumnou volbou, zvláště ve třetí generaci, která má oproti předešlé spolehlivější a jednodušší techniku a není proto příliš náročná na provoz a servis. Zákazník se nemusí omezovat a může si vybrat dobrý benzínový i naftový motor. Tento model má na trhu s ojetinami opravdu velké zastoupení, takže je z čeho vybírat. Např. naftový 1.6 TDI poskytne nenáročný provoz a dostatečný pohon na každodenní ježdění. Tato motorizace byla v základní výbavě často využívána jako firemní vozidlo, které pravděpodobně procházelo pravidelnými servisními prohlídkami a neměl by se tak vyskytnout problém s překročením intervalů pro výměnu motorového oleje, nebo s dalšími zanedbanými úkony. Na druhou stranu uživatelé občas chápou firemní vůz jako vozidlo hodící se do každého terénu, takže i zde je nezbytné ho před koupí důkladně prověřit včetně servisní historie. Konkrétně tato motorizace je tím v základní výbavě dobře známá.
Velkou výhodou je také hustá servisní síť a co se týče spolehlivosti, tak čeští mechanici vybrali tento vůz jako vůbec nejspolehlivější (Škoda Octavia III – RV 2012 - 2019). Podle statistik spolehlivosti TÜV 2019 však Škoda Octavia nedopadá příliš dobře a pohybuje se spíše v podprůměru. Nejlepší volbou by na základě TÜV hodnocení neměl být model starší 3 let s nájezdem do 70 tisíc km. Čeští mechanici nicméně uvádí, že nejčastěji řeší pouze problémy týkající se elektroinstalace. Opravuje se EGR ventil, přední silentbloky a někdy také tečou přední tlumiče. Málokoho také potěší, že tento vůz je častým cílem zlodějů, takže si ho zákazník musí pečlivě hlídat.
TÜV Report 2019 – spolehlivost:
- 1-3 roky - 7,2 % vážných závad (průměrně 69 tisíc km)
- 4-5 let - 15,5 % vážných závad (průměrně 98 tisíc km)
- 6-7 let - 17,9 % vážných závad (průměrně 119 tisíc km)
Doporučujeme k přečtení: Velký test Škoda Octavia III RS
Volkswagen Golf Variant
Dobrou volbou je rovněž Volkswagen Golf Variant. Celkově jde o kvalitně zpracovaný vůz s prostorným zavazadlovým prostorem, který je často hodnocen jako jeden z nejlépe jezdících kombíků v kategorii nižší střední třídy. Poskytuje totiž dobře odhlučněný motor, podvozek a komfort pérování. Volkswagen zároveň nabízí stejně jako Škoda velkou servisní síť, ale také o něco vyšší servisní náklady. Co se týče spolehlivosti podle TÜV Report 2019, tak Volkswagen Golf dosahuje nadprůměrných výsledků. Prakticky ve všech kategoriích stáří se drží mezi nejlépe hodnocenými vozy a například po osmi letech stáří má stejnou hodnotu spolehlivosti jako Škoda Octavia po čtyřech.
TÜV Report 2019 – spolehlivost:
- 1-3 roky – 5,5 % vážných závad (průměrně 50 tisíc km)
- 4-5 let – 6,9% vážných závad (průměrně 65 tisíc km)
- 6-7 let – 13,7% vážných závad (průměrně 97 tisíc km)
Tip k přečtení: Testujeme ojetý Volkswagen Golf V
Hyundai i30 Combi/Kia Ceed SW
Dobrý poměr cena versus výkon nabízí Hyundai i30, případně Kia Ceed SW. Na tyto vozy platí dlouhá záruka a benzínové i naftové motory nejsou vůbec špatné. Vozy jsou v zásadě kvalitní a spolehlivé, nabízí dobré jízdní vlastnosti a interiér poskytne dostatečnou praktičnost. Mezi mínusy patří kvalita materiálů v interiéru, poměrně dražší servis a hodnocení spolehlivosti vozu také nedopadá nejlépe. Kvalita vozů koncernu Volkswagen je o poznání vyšší. V hodnocení nezávislých autoservisů si modely Hyundai vedly úplně nejhůře a obsadily poslední čtyři příčky. Sdružení českých mechaniků uvádí, že je u korejské značky velkým problémem koroze, výdrž spojky i brzd a špatné odhlučnění. Podle statistik spolehlivosti TÜV 2019 nedopadají modely Hyundai i30 a Kia Ceed také příliš dobře a pohybují se spíše v podprůměru, stejně jako Škoda Octavia. Nicméně oproti Octavii vykazují lepší výsledky po 4-5 lety stáří, celkové zlepšení je o zhruba 5 %.
TÜV Report 2019 – spolehlivost Hyundai i30:
- 1-3 roky – 6,0 % vážných závad (průměrně 41 tísíc km)
- 4-5 let – 10,8 % vážných závad (průměrně 64 tisíc km)
- 6-7 let – 19,8 % vážných závad (průměrně 85 tisíc km)
TÜV Report 2019 – spolehlivost Kia Ceed:
- 1-3 roky – 6,8 % vážných závad (průměrně 42 tísíc km)
- 4-5 let – 10,2 % vážných závad (průměrně 63 tisíc km)
- 6-7 let – 19,6 % vážných závad (průměrně 89 tisíc km)
Doporučujeme k přečtení: Kia Ceed je skvělá volba
Citroen C5 Tourer
Tohle je překvapivá volba, ale auto svoje kvality rozhodně má. Vhodnou variantou kombíku do 250 tisíc korun totiž může být také Citroen C5 Tourer, který má nastavitelný hydraulický podvozek (volitelná výbava), je dostatečné prostorný a nabízí i silný naftový motor 2.0 HDI. Co se týče nevýhod tak někomu může vadit pevný střed volantu, dynamika a pružnost motoru a zároveň se dnes už jedná o poměrně zastaralý model. Podle ročních výsledků německé inspekční služby TÜV 2017 je kvalita Citroenu C5 obecně velmi nízká. Při pravidelných kontrolách byly zjištěny poruchy u přibližně 12,4 %. Při koupi je potřeba pečlivě zkontrolovat funkčnost podvozku, elektrické části vozidla a těsnost motoru a převodovky.
TÜV Report 2017 – spolehlivost:
- 1-3 roky – 10,3 % vážných závad
- 4-5 let – 15,8% vážných závad
- 6-7 let – 23 % vážných závad
Doporučujeme přečíst: Citroen C5 není překvapivě příliš pohodlný
Ford Focus Combi
Dobrou volbou je také Ford Focus Combi, který poskytne výborné jízdní vlastnosti, dobře zpracovaný interiér a skvělý poměr cena versus výkon. Z palety motorizací je ideální volbou naftový agregát 1.5 TDCI 88 kW. Většina modelů, které jsou dnes nabízeny v autobazarech, byly využívány pro firemní účely. Předpokladem tedy je, že procházely pravidelnými servisními prohlídkami a vozy by tak neměly být ve špatném stavu kvůli zanedbaným servisním úkonům. Nicméně je stejně jako u Octavie vůz nezbytné důkladně prověřit včetně servisní historie. V rámci hodnocení spolehlivosti dosáhl Ford Focus podle TÜV Reportu 2019 podobných hodnot jako Hyundai. Zároveň má stejně jako Hyundai lepší výsledky ve srovnání s Octavií po 4-5 letech.
TÜV Report – spolehlivost (jediný tento 2019):
- 1-3 roky – 5,8 % vážných závad (průměrně 50 tísíc km)
- 4-5 let – 10,5 % vážných závad (průměrně 75 tisíc km)
- 6-7 let – 15,5 % vážných závad (průměrně 91 tisíc km)
Přečtěte si test: Ford Focus III - rizikem jsou diesely