Podle jednoho z největších českých prodejců ojetých vozů, dochází na sekundárním trhu k přesunu celého prodeje a přidaných služeb do online prostředí. V blízké budoucnosti tak celý segment projde zásadní proměnou
Aktuální situace spojená s nemocí Covid-19 mění nákupní chování napříč všemi obory a stranou nezůstal ani obchod s ojetými vozy. Podle Pavla Mařince, majitele společnosti MAMA CAR, která je třetím největším českým prodejcem ojetých vozů v republice, dochází v tomto oboru v současné době k zásadní proměně obchodních modelů a zákaznického chování. Podle něj se model obchodování s ojetými vozy v blízké budoucnosti zásadně změní. Téměř všechny velké společnosti, které na českém trhu prodávají ojeté vozy, připravují nějakou formu online prodeje, případně i výkupu vozů. Někteří jdou ale ještě dál a do online prostředí chtějí přesunout i přidané služby včetně poradenství v oblasti samotného výběru vozu.
„Velká část obchodu se přesune do on-line prostředí, a to nejen samotný prodej vozů zákazníkům, ale také výkup vozidel, poradenská činnost a vyřízení veškerých finančních služeb včetně pojištění,“ říká Mařinec, který ve své společnosti spouští nejen samotný online prodej ale také online chat pro zákazníky, kteří teprve vůz vybírají. Zásadní novinkou ale budou webináře s edukativní tématikou: „Chceme našim klientům touto novou formou komunikace poradit, jak vybírat ojeté auto a také nabídnout možnost nahlédnout pod ruce našim technikům,“ říká Mařinec a pokračuje: „Ti jim například vysvětlí, kde se na nejběžnějších vozidlech nachází VIN, co znamenají číselné kódy na sklech nebo třeba jak se pozná stáří pneumatiky.“Webináře budou dále obsahovat například základní rady jak prověřit kupovaný vůz, kde takový vůz kupovat, jak jej financovat, jaké požadovat záruky a další užitečné rady, které zájemce o ojetý vůz může potřebovat. Mařinec na těchto webinářích počítá také s účastí odborníků a zástupců z Asociace autobazarů, leasingových, úvěrových nebo pojišťovacích společností, stejně tak jako třeba se zástupci servisů a STK. „Program a hosty budeme připravovat podle aktuální situace a zájmu zákazníků,“ vysvětluje k tomu Mařinec.
Aktivitu obchodníků vítá i Asociace autobazarů APPAA. Podle jejího předsedy Petra Přikryla jde o užitečnou aktivitu, která může nejen v této době přivést zákazníky do autobazarů, aniž by do nich museli vkročit. "Velká část klientů potřebuje konzultaci s prodejce, nebo nějakým odborníkem, a to zatím na českém trhu v online podobě chyběl," říká Přikryl a dodává: "Věřím, že podobný krok budou následovat i další prodejci, kteří chápou současnou realitu a trend, kterým se pravděpodobně bude obchod s ojetinami ubírat." Z nápadu uspořádat online webináře tak budou těžit především zákazníci. Webináře budou totiž zcela zdarma a tak se zájemce o ojetý vůz může bez nutnosti vycházet z domova seznámit nejen s konkrétní nabídkou, ale především s různými úskalími, která jsou s nákupem ojetiny mnohdy spojena.