Podle základního pravidla se smí zastavit a stát pouze vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace. Jsou ale i výjimky. Většinou se vás však týkat nebudou.
Podélné stání (rovnoběžně s okrajem vozovky) není u velké části řidičů zrovna ve velké oblibě. Jenže mnohdy není zbytí. Je to prostě základní způsob parkování. Parkovat lze samozřejmě i šikmo nebo kolmo k vozovce, ale to pouze tam, kde to je povoleno dopravní značkou, například IP11b. Tam, kde to není vyznačeno lze takovým způsobem parkovat pouze v případě, že tím nebude ohrožen provoz. Majitelé motorek, nebo malých vozidel typu Aixam nebo Smart, tak s oblibou parkují. Ovšem občas se „ohrožení provozu“ takovým parkováním dopustí i oni. Víte kdy?
Nejprve si řekněme, co o parkování říká silniční zákon. V paragrafu 25 se uvádí, že „… řidič smí zastavit a stát jen vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo“. Dále se zde uvádí, že „…nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě“. To nastane třeba v situaci, kdy vozidlo je tak malé (např. motorka nebo vozítko typu Smart), že nebude vyčuhovat z řady podélně stojících aut.
Je proto potřeba pamatovat na to, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy, a že při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. A na to právě občas řidiči, nejen těch malých automobilů, zapomínají. V takovém případě však hrozí pokuta, krajní možností je potom i odtah. To v situaci, kdy zaparkované vozidlo brání provozu, resp. jeho bezpečnosti.
Jak se díváte na kolmé parkování malých aut? Napište nám do diskuze.