Projet Prahou ze Smíchova na Černý most trvá mnohdy i déle než 90 minut. Je to dáno provozem, dopravními omezeními, ale bohužel také neukázněnými řidiči kamiónů, kteří vjíždějí do zúžených pruhů
Kdo projíždí během dne Prahou, jistě nám dá za pravdu, že lze najít mnohem lepší způsob trávení volného času. Projet z jednoho konce Prahy na druhý trvá totiž mnohdy téměř dvě hodiny. Důvodem je pochopitelně především hustý provoz a malá „průchodnost“ většiny pražských silnic. Od 16. května se navíc plánuje oprava Barrandovského mostu, což bude mít na pražskou dopravu přímo fatální dopad. První fáze prací sice potrvá „pouhých“ 110 dní, alespoň podle předpokladů, nicméně celková rekonstrukce mostu potrvá údajně několik let. Tak nás v této souvislosti napadá, zda by tedy nebylo rychlejší a levnější most zbourat a postavit nový?
Ano, druhým důvodem dopravních kolapsů jsou neustálé a dlouhé opravy silnic. Jistě, někdy se to udělat musí. Ale proč opravy trvají tak dlouho? Proč se opravy a stavební práce nerealizují i ve večerních a nočních hodinách, tak jak to vidíme například v Rakousku nebo v Německu? Proč v 16 hodin, někdy i dříve, můžeme na staveništi potkat již pouze opuštěné bagry nebo jiné stavební stroje? Dálniční známka není zrovna nejlevnější, podnikatelé platí silniční daně, přesto se dnes a denně musejí prodírat ucpanou Prahou, případně jinými městy, a dívat se na cedule s nápisem „Musíme to opravit“.
Je ale potřeba objektivně přiznat, že za neprůjezdná města si často mohou i řidiči sami. Často jsou totiž k vidění přestupky, které rozhodně k plynulosti dopravního provozu nepřispívají. Stání uprostřed křižovatky, pomalé rozjezdy na zelenou nebo třeba vjezd nákladních vozidel do pruhů, do kterých mají vjezd zakázán. Dnes a denně se tak děje například na zmíněné Jižní spojce v Praze. Do levého pruhu, kam mají nákladní automobily vjezd zakázán dopravním značením, vjíždějí nejen dodávky, ale také kamióny. A protože levý pruh je užší, dochází pochopitelně ke zpomalení celého provozu a spojka se ucpává po celé svoji délce. Je to od řidičů kamiónů krajně bezohledné a domníváme se, že by se policie měla na tento nešvar více zaměřit.
Řidiči kamiónů se budou jistě zlobit a budou argumentovat tím, že autor tohoto článku řídil maximálně Octavii kombi, nejdál dojel v létě na dovolenou do chorvatského Zadaru a nebýt jich, tak by nebylo zboží v obchodech, atd.. Ano, možná mají pravdu. Ale ani řidiči v osobních automobilech nejedou vždy pouze na výlet. V autech sedí prodavači, kteří zmíněné zboží z kamiónů mají v obchodech prodávat, doktoři, co jedou do nemocnice, učitelé, kterým v 8 hodin začíná výuka, automechanici, kterým přijede zákazník na opravu auta, nebo třeba elektrikář, co má být v určitý čas u klienta na opravu zásuvky.
Určitě nemá smysl předhánět se, kdo je na silnicích důležitější. Každý někam jede z nějakého důvodu a pravidla by měla platit pro všechny stejně.Možná by stačilo jenom trochu více respektu a ohleduplnosti. Všichni přeci spěcháme do práce, máme termíny a chceme být co nejdříve a bezpečně doma u rodiny.
Co si o tom myslíte? Napište nám do diskuze