Bílý kouř při startu studeného motoru není v zimním počasí nic neobvyklého. Jestliže ale auto hustě kouří i při zahřátém motoru, znamená to pravděpodobně velký problém a vítr v peněžence
V zimních měsících není nic neobvyklého, když se krátce po startu objeví za vozidlem bílý kouř z výfuku. Je to důsledek normálního fyzikálního jevu, kdy se studené výfukové potrubí začne ohřívat a kondenzuje v něm voda. Ta se mění na páru, smísí se se „standardními“ výfukovými plyny a koncovkou výfuku vychází ven. Jakmile se ale výfukové potrubí ohřeje natolik, že zmizí veškerá kondenzovaná voda, bílý kouř zmizí a za autem by žádný dým neměl být vidět.
Jestliže se ale za vozem objevuje hustý bílý dým i při zahřátém motoru během delší cesty, lze téměř s jistotou říci, že je s motorem velký problém. Bílý dým totiž většinou znamená, že se do spalovacího motoru dostává chladící kapalina. Ta se mění na páru a výfukovým potrubím vychází ven. Důvodem může být prasklé těsnění pod hlavou motoru, v tom horším případě může být prasklá samotná hlava motoru nebo dokonce celý blok. Taková oprava je potom již velmi finančně náročná. Samotné těsnění sice koupíte za pár stokorun, ale práce s jeho výměnou je časově velmi náročná.
Vadné těsnění pod hlavou může nezkušený řidič při nákupu ojetého vozu snadno přehlédnout. Tím spíše, když zkušební jízda bude dlouhá pouhé dva, tři kilometry
Martin Foltýn; CarTrax
Záleží pochopitelně na značce vozu a na tom, zda opravu provádíte ve značkovém servisu nebo nějaké autodílně. Kvalitní práci ale pod 10 tisíc pravděpodobně nepořídíte. Výměna prasklé hlavy nebo dokonce celého bloku motoru se pak samozřejmě pohybuje ještě mnohem výš. V případě nákupu těsnění pod hlavu se rozhodně nedoporučuje šetřit a nakupovat „noname“ výrobek. Těsnění je extrémně namáhané a pár ušetřených stokorun by se mohlo vymstít v podobě opětovného poškození a nutnosti další opravy.
Jestliže se krátce po staru v zimních měsících objeví za vaším autem bílý kouř, ještě není potřeba panikařit. Jakmile by ale auto kouřilo i po několika kilometrech, během kterých se motor, resp. výfukové potrubí, dostatečně zahřálo, bude lepší zamířit hned do servisu a předejít tak možným dalším škodám.
Řešili jste někdy prasklé těsnění pod hlavou? Opravovali jste ve značkovém servisu nebo v nějaké autodílně? Napište nám do diskuze