V Čechách je přetáčení tachometrů téměř národním sportem. Podle odborníků čítá průměrné přetočení tachometru u ojetého vozu v České republice více než 61 000 kilometrů. Nejvíce se stáčí vozy značek Škoda a BMW, které mají mezi přetočenými vozy téměř poloviční podíl.
Přetáčení tachometrů je jeden z největších problémů, se kterým se zájemci o ojetý vůz mohou setkat. Trestnost přetáčení v Česku v principu neexistuje a tak se některé ojeté vozy prodávají za vyšší ceny, než by odpovídalo jejich technickému stavu i počtu ujetých kilometrů. Společnost carVertical, která se specializuje na prověřování stavu ujetých kilometrů, zpracovala analýzu, podle které vozy se stáčejí nejčastěji. Podle této analýzy se v České republice nejčastěji stáčejí vozy značek Škoda a BMW, u kterých se také statisticky nejčastěji vyskytovaly opravy karosérií. Největší náklady však za opravy karoserií vynaložili majitelé vozů Mercedes-Benz a Ford. U Mercedesu je průměrná částka za opravu cca 156 tisíc korun, u Fordu pak cca 138 tisíc. U Mercedesu vysoké náklady nepřekvapí, u Fordu, který je v Čechách v podstatě masovou značkou, poněkud ano.
Oklamaní kupci si připlatí nejméně o 50 000 Kč více
Analýza odhaduje, že nejméně třetina ojetých automobilů je prodávána s přetočeným tachometrem. Průměrný stočený počet kilometrů zjištěný společností carVertical v Česku je 61 223 km. Jinými slovy, nepoctivý prodejce prodá auto, které má najeto 250 000 km, ale tváří se, jako by mělo najeto jen 190 000 km. Přitom rozdíl v ceně je velký - průměrně 50 tisíc korun. Nejen tedy, že zájemce o ojetinu takový vůz výrazně přeplatí, ale ještě ho pravděpodobně čekají v blízké budoucnosti opravy a servis, se kterými nepočítal, neboť při nižším kilometrovém stavu se takový servis ani opravy ještě nedělají. Typicky to může být například výměna tlumičů, rozvodové soustavy nebo třeba filtru pevných částic. To potvrzuje i Arnas Vasiliauskas, vedoucí oddělení inovací a produktů v carVertical: „Takový vůz pak totiž působí jako mnohem méně opotřebovaný a navíc ani nedosahuje psychologicky významného limitu 200 000 km. Kvůli stočenému tachometru tedy není možné vysledovat, zda již měly být provedeny některé zvláště důležité servisní úkony".
Každý takový podvod samozřejmě odlehčuje kapse kupujícího mnohem více, než by měl. Podle Arnase Vasiliauskase bývá kvůli podvodům s tachometry prodejní cena auta na trhu obvykle o 15 až 20 procent vyšší, což je pochopitelně nelegální. V Česku je průměrná cena ojetých aut od nejžádanějších výrobců 244 823 Kč, ale zájemce o ojetinu si kvůli podvodníkům připlatí průměrně o 50 000 Kč více. Reálný cenový průměr by tedy mohl být na úrovni přibližně 190 tisíc korun. V této souvislosti je zajímavý fakt, že v České republice není samotné přetáčení tachometrů trestným činem. Tím se stane teprve poté, když takovým úkonem prodávající způsobí kupujícímu škodu vyšší než 5 tisíc korun. Je tedy na kupujícím, aby takovou škodu prokázal a také aby prokázal, že tachometr přetočil prodávající. V takovém legislativním prostředí se tedy není co divit, že internet se inzeráty na "úpravu stavu tachometru" jenom hemží.
Setkali jste se při nákupu ojetiny s přetočeným tachometrem? Napište nám do diskuze