Ojetý diesel se kupuje většinou kvůli nízké spotřebě. Je ale většinou dražší a dražší bývají také případné opravy a servis. Je tedy lepší benzínová verze? Odpověď není vůbec snadná a vyžaduje podrobnější znalost potřeb kupujícího.
Moderní vozy, byť ojeté, s naftovým motorem, platí za mnohem úspornější než jejich benzínové verze. Mají nejen nižší spotřebu, ale také nafta byla na čerpacích stanicích mnohem levnější než benzín. V některých obdobích činil rozdíl i více než dvě koruny na litru ve prospěch nafty. Když k tomu připočteme, že naftový motor, například v modelu Škoda Octavia, měl spotřebu o celý litr nižší než jeho stejně výkonný benzínový kolega, byla volba nákupu ojetého dieselu vcelku pochopitelná.
U menších aut vede benzín
Jenže dnes je všechno jinak. Benzín je na většině čerpacích stanicích téměř stejně drahý/levný jako nafta. Na trh ojetin se navíc dostávají vozy s úspornými benzínovými tříválci. Ekonomika provozu se tak u některých modelů aktuálně jednoznačně překlápí ve prospěch benzínu. O benzínové motory proto začíná být u některých kategorií ojetých vozidel větší zájem. Týká se to především menších aut typu Škoda Fabia, Scala nebo třeba Hyundai i30
SUV stále s naftou
To se ale netýká vozů například z kategorie SUV, nebo limuzín typu Audi A6, nebo třeba BMW pětkové řady. Tam stále vedou naftové motorizace. Pochopitelně především proto, že jako nové se prodávaly hlavně s naftovými motory. „U vozidel kategorie SUV je poptávka po naftových motorizacích pochopitelná. Rozdíl spotřeby oproti benzínovým verzím je značný a mnozí majitelé také ocení vyšší točivý moment. Třeba z důvodu tažení obytného přívěsu“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax.
Test Škoda Octavia 1,5 TSI e-Tec
Před časem jsme testovali model Škoda Octavia právě s motorem 1,5 TSI e-tec. Se spotřebou jsme se dostali na hodnotu 6,3 l/100km, což je srovnatelné s přibližně stejně výkonnou naftovou verzí. Jenže když je nyní benzín skoro stejně drahý jako nafta, vychází u benzínu jeden kilometr jízdy v celkových nákladech na provoz auta levněji. Je pochopitelně na každém, aby si pečlivě propočítal, jaký motor se mu při jeho ročním nájezdu a stylu jízdy vyplatí. Tím spíše, když servisní náklady na dieselové motory bývají přeci jenom vyšší.
Preferujete naftu, nebo benzín? Napište nám do diskuze.