Prototyp Škoda 720 vznikl ve spolupráci s italským studiem návrháře Giorgetta Giugiara. Bylo to auto světových parametrů, ale politika byla neúprosná a komunisté dali projekt Škoda 720 k ledu
Stanislava Cinkla znají příznivci mladoboleslavské značky především jako dlouholetého (1992-2012) koordinátora montáže prototypů, tedy šéfa prototypové dílny. Ve ŠKODA Auto však pracoval už od roku 1958, měl na starost třeba vypiplání vozu FERAT (Škoda 110 Sper Sport) pro film Upír z Feratu, s nímž sám také v hororu českého režiséra Juraje Herze jezdil. Má také nemalou zásluhu na prosazení pohonu předních kol a dotažení prototypů do podoby zralé pro sériovou výrobu.
ŠKODA 720 ID
V roce 1964 se v nových provozech rozeběhla produkce vozu ŠKODA 1000 MB s motorem vzadu, výroba však nenabíhala podle původních představ, a tak bylo vedení automobilky svěřeno týmu nového ředitele Josefa Šimona – dnes už legendárním „Sedmi statečným". Tak se přezdívalo technikům a manažerům, kteří podporovali vývoj alternativ sledujících vývojové trendy v nejvyspělejších zemích.
V roce 1966 vzniklo pět prototypů ŠKODA 720 s různými karoseriemi podle návrhů tuzemských designerů. Vedení však nebylo spokojeno a vizionářsky se obrátilo na tehdy začínající studio Ital Design pozdějšího hvězdného návrháře Giorgetta Giugiara. Smlouva byla podepsána v květnu 1969 a už 30. srpna byl dokončen první sedan s patnáctistovkou pod přední kapotou, pohánějící zadní kola. Následovaly další sedany, fastbacky a kombi se čtyřválci 1 498 cm3 a 1 236 cm3.
Stanislav Cinkl vzpomíná, jak kvalitní práci Italové v šibeniční lhůtě odvedli. Připomíná, že podle sdělení Turínských šlo o pouhé makety, ale Škodováci je přesto podrobili desítkám tisíc kilometrů náročných testů – a neobjevili vážnější nedostatky. Při našem setkání v depozitáři ŠKODA Muzea Cinkl upozorňuje také na nadčasovost designu a vyváženost proporcí modrého sedanu střední třídy ŠKODA 720 ID.
Přes velmi slibné výsledky a pokročilé stádium příprav realizace zahrnující i kalkulaci maloobchodních cen však na sériovou výrobu česko-italské kreace nikdy nedošlo. Politická rozhodnutí v době nastupující normalizace uložila projekty spojené s otevíráním se Československa na konci 60. let k ledu a tým Sedmi statečných se rozpadl.
Následoval zákaz provozu prototypů řady ŠKODA 720, zbývající exempláře čekal odprodej soukromým zájemcům. V polovině 70. let se již intenzivně pracovalo na vývoji „stopětek“ a „stodvacítek“ řady Š 742 s motorem vzadu, debutující na podzim 1976. Jejich karoserie ne náhodou připomínají italské linie o sedm let staršího modelu ŠKODA 720 ID.
Připomíná vám prototyp Škoda 720 nějaký vůz, který se sériově vyráběl? Napište nám do diskuze?