Zákaz prodeje osobních aut se spalovacím motorem může podle pracovníků některých autobazarů vést k jedinému. I stará otlučená auta se stanou luxusním zbožím a počet autobazarů bude rapidně klesat.
Všechny nové osobní automobily, prodávané od roku 2035, by neměly produkovat žádné emise CO2. V praxi se toho dá docílit pouze tak, že z trhu nových vozidel, minimálně tedy v Evropě, zmizí vozy se spalovacím motorem. Co to bude pro zákazníky znamenat? Z osobního vozu se stane luxusní zboží, které si nebude moci dovolit každý. Auta budou drahá a lidé si tak začnou svoje benzínové a naftové vozy velmi pečlivě ošetřovat, aby nutnost nákupu elektrického vozu co nejvíce oddálili.
Myslím si, že i obyčejná a dnes mnohdy nechtěná Fabia 1,2 HTP si svého kupce najde hodně rychle a za hodně peněz
Martin Foltýn; CarTrax
Nařízení se pochopitelně nebude vztahovat na ojeté vozy a dá se tak očekávat, že autobazary nebudou mít o zákazníky nouzi. Jenže celá situace má i druhou stranu mince. Ano, zájem o ojetá auta se spalovacím motorem bude pravděpodobně velký, ale autobazary je nebudou mít kde brát. Ochota zákazníků prodávat auta do bazaru se totiž pravděpodobně rapidně sníží.
Potvrzují to i slova pracovníka jednoho autobazaru u Mladé Boleslavi, který si nepřál zveřejnit své jméno: „Pobočku jsme otevřeli asi před rokem, ale už teď sem chodí málo lidí. Auta jsou prostě drahá“, vysvětluje a přidává svůj pohled na možné důvody: „Lidé se bojí toho, že na elektrické, nebo hybridní vozy nebudou mít v budoucnu finance, takže si nechávají svoje benzínová a naftová auta co nejdéle. Dalším problémem jsou potom vysoké úroky. Dříve se hodně prodávala auta na úvěr, ale dnes, když je sazba kolem 8 procent, se do toho lidem moc nechce. Myslím, že některé autobazary budou mít brzo velké ekonomické problémy“.
Na sekundárním trhu s ojetinami tak může vzniknout poměrně paradoxní situace, kdy i stará otlučená auta budou do jisté míry vzácností: „Myslím si, že i taková Škoda Fabia 1,2 HTP si svého zákazníka najde mnohem rychleji, než tomu bylo doposud“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax a pokračuje: „Podle mě prostě nastane doba, že lidé budou řešit hlavně to, aby byli mobilní. Na diskuze o slabých tříválcových motorech se zapomene a lidé budou za takové vozy ještě rádi“.
Jako potvrzení jeho slov lze uvést příklad naší redakční benzínové Škody Scala, kterou jsme před třemi roky koupili za cenu 430 tisíc korun. Před 14 dny jsme ji prodali za částku 435 tisíc korun a prodej proběhl během jednoho týdne. Pravda, prodávali jsme přímo, nikoliv přes autobazar, ale jako důkaz toho, že lidé skutečně po benzínových a naftových autech budou prahnout čím dál tím více, to je podle nás dostačující.
Jaký máte názor na zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem? Budete si to svoje auto hýčkat co nejdéle to půjde? Napište nám do dikuze.