V českých autobazarech se letos prodal Mercedes SLR McLaren za 17,3 milionu korun, v loňském roce Bugatti Veyron i třeba Volvo s nájezdem 763 tisíc km. Na svého kupce naopak stále čekají tři roky staré Škody Citigo iV s nájezdem pouhých 20 km. Kde ty tři roky byly?
Svět ojetých aut je neuvěřitelně zajímavý. Ceny ojetin meziročně vzrostly, jejich stáří však mírně pokleslo. Ojetin navíc na českém sekundárním trhu meziročně přibylo. Co se týče konkrétních modelů, nejvíce nabízeným vozem jsou Škody Octavia (56 tisíc), Fabia (38 tisíc) a nově Superb (18,3 tisíce) – ten sesadil z loňského třetího a čtvrtého místa Volkswageny Golf a Passat. Také škodovky jsou letos dražší – cenový medián octavie skočil ze 167 tisíc Kč na 180 tisíc, u superbu je nárůst šest tisíc (na 376 tisíc Kč). Průměrný věk se mírně snížil z 10,9 na 10,4 roku u octavie, nájezd kilometrů zůstal zhruba stejný (183 vs 185 tisíc km).
Rekordní Volvo s nájezdem 763 tisíc km
Stejně tak letos ještě nepadl rekord v nájezdu kilometrů, nejojetější je podle statistik Fiat 508 s 650 tisíc kilometry na tachometru, další tři příčky zabírají Volva – modely 460, 740, 240 a 440 – posledně uvedený byl loňský rekordman s nájezdem 763 tisíce km. Ukazuje se, že „švédské ingoty“ nemají problém najet více než půlmilion kilometrů a být stále ve stavu vhodném k prodeji.
Prodalo se i Ferrari Enzo
A ještě několik perliček. V letošních neuvěřitelně pestré nabídce celkem 1370 různých modelů aut figurovalo také sedm Rolls-Royců Cullinan, 125 kusů Ferrari všech modelů či třeba 13 extravagantních Renaultů Avantime. Loňské cenové rekordy však zatím nepadly – nejdražším letošním prodaným autem byl Mercedes SLR McLaren za 17,3 milionu korun, zatímco loni to bylo Ferrari Enzo za 87,5 milionu, Bugatti Veyron za 39 milionů či McLaren Senna za 33 milionů korun.
Počet ojetých elektromobilů roste
Ze statistik vyplývají i další zajímavé údaje – například výrazný procentuální nárůst nabídky hybridů (43,5 %) a hlavně elektromobilů (87 %). Rostou ovšem z nízkých základů, a tak v celkovém mixu ojetin mají stále minimální zastoupení (1,1 % hybridy, 0,64 % elektromobily); ani další alternativní paliva do nabídky výrazně nepromlouvají (1,6 % LPG, 0,36 % CNG).
Odkud jsou 3 roky staré nejeté elektromobily?
Ne o všechny elektromobily je ale zájem. Například v autobazaru Auto ESA lze nalézt několik vozů Škoda Citigo iV, u nichž je na webu bazaru uvedeno, že jsou z roku 2020 a mají najeto přibližně 20 kilometrů. Takových vozů bylo ke dni napsání tohoto článku v nabídce Auto ESA celkem sedm za cenu lehce nad 400 tisíc korun. Není příliš obvyklé, aby tři roky staré auto mělo nájezd menší než 100 kilometrů. Zeptali jsme proto zástupce společnosti na původ vozidel a na důvod, proč mají tak malý nájezd. Odpověď jsme ze společnosti Auto ESA, která letos dostala od ČOI pokutu 400 tisíc korun za klamavé obchodní praktiky, do dnešního dne neobdrželi.
Zájem o benzínové motory opět roste
Významný je ovšem sedmiprocentní nárůst počtu nabídek dieselových ojetin – na sekundárním trhu se tedy letos objevilo 45 procent naftových a 51 procent benzinových ojetin. „To je zajímavý údaj, můžeme spekulovat, co za tím stojí. Pravděpodobně vyšší dovozy dieselů ze zahraničí, kde jsou nahrazovány elektromobily. Otázka je, zda budou nacházet kupce, protože v Česku jdou víc na odbyt benziny, což cítíme i na našich prodejích. V AAA Auto zákazníci poptávají nejčastěji benzinová auta, jež tvoří 57 % našich prodejů. Jedou ale i alternativní paliva, hybridů prodáváme 1,5krát více, elektromobilů dokonce více než šestinásobek loňských objemů,“ říká výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Luboš Vorlík.
Vozy na CNG ve výprodeji
„Cítíme, že posun k benzinu je zřejmý, výhody dieselů pomíjejí – nové benzinové motory jsou často obdobně úsporné a cena nafty jde v poslední době výrazně nahoru,“ dodává Vorlík, podle nějž se diesely vytrácejí i z trhu nových automobilů. „Letos se jich prodalo jen 26 procent, 66 procent tvoří benziny, rychle rostou elektrovozy - mají už přes 2,5 procenta - i hybridy s 2,2 procenty,“ říká Vorlík. Tento trend u nových vozů je zřejmý už několik let, poměry benzinu a nafty jsou prakticky stejné jako v loňském a předloňském roce, zatímco do roku 2016 býval dlouhá léta poměr zhruba 54:42 ve prospěch benzinu (což časově odpovídá vypuknutí aféry Dieselgate na podzim 2015). Doslova o výprodeji pak letos můžeme mluvit v případě vozů na CNG, jichž bylo v nabídce ojetin o 26 % víc než loni – o toto palivo kvůli jeho zdražení a neperspektivnosti do budoucna totiž ztrácejí zájem i skalní příznivci.
Škodovka stále vede
Co se týče skladby značek, nejprodávanější jsou stále domácí Škoda (cca 150 tisíc ks), Volkswagen (81 tisíc), Ford (41 tisíc), BMW (34 tisíc), což je stejné pořadí jako v roce 2022. Na páté místo nově skočil Mercedes, který si prohodil příčku s Audi. V první desítce nejoblíbenějších značek jsou ještě Peugeot, Renault a Opel; letos vypadl Citroën, na jehož devátou příčku se letos dostal Hyundai.