Ojeté hybridy se pomalu dostávají do českých autobazarů a budou oslovovat především mladší generaci. Honda Civic se ve své hybridní verzi v Čechách zatím moc nevyskytuje, ale zájemce o ojetinu s alternativním pohonem by ji rozhodně neměl přehlédnout. Problémem ale bude dostupnost této ojetiny. Aktuálně se totiž na českých inzertních servrech objevují pouhé čtyři kusy, z nichž jeden nemá funkční dobíjení. Za hranicemi je nabídka výrazně pestřejší a vybrat se rozhodně dá. Při nákupu ojetého hybridu rozhodně preferujte značkového prodejce a vůz s jasnou servisní historií.
Foto: David ŽídekOjeté hybridy se pomalu dostávají do českých autobazarů a budou oslovovat především mladší generaci. Honda Civic se ve své hybridní verzi v Čechách zatím moc nevyskytuje, ale zájemce o ojetinu s alternativním pohonem by ji rozhodně neměl přehlédnout. Vozy s hybridním pohonem se sice na českých silnicích pomalu rozšiřují, ale v našich podmínkách nepředstavují v podstatě žádnou daňovou výhodu, spíše jen zajímavou alternativu zavedeným dieselům. To ale neznamená, že by koupě takové ojetiny nedávala smysl. Jen je potřeba být při výběru takového auta velmi opatrný.Současná nabídka na trhu ojetin se postupně rozrůstá o vozy s alternativními pohony. Zatímco auta na LPG jsou dnes již naprosto běžná a už seženete poměrně snadno i vůz spalující CNG, hybridům (tedy vozům používajícím k pohonu ještě pomocný elektromotor a rekuperovanou energii) se pozornost moc nevěnuje. Přesto v nabídkách bazarů jsou a už to není taková vzácnost. Náš český trh je ale dost specifický, protože na hybridní auta se nevztahují takové daňové (nebo jiné) výhody jako v některých jiných zemích. Prim tak pořád hrají diesely, pokud chce někdo jezdit úsporně. Ale i auta s hybridním pohonem představují zajímavou alternativu pro někoho, komu nafta smrdí, nebo chce dát najevo své ekologické smýšlení. Nebo chce prostě jen originální auto, které nepotká každý den. Dnes se podíváme na hybridní Hondu Civic, která rozhodně není na našem trhu obvyklá. Honda tuto druhou generaci prodávala od roku 2005 do roku 2011 a její cílový trh byl především v USA.
Foto: David ŽídekHonda Civic Hybrid druhé generace, kterou jsem si na test půjčil, funguje trochu jinak než konkurenční Toyota Prius, kterou jsme si představili před časem. Základem pohonu je opět benzínový spalovací motor, ale v případě Hondy je to řadový čtyřválec 1,3 l označovaný jako motor LDA. Má dva ventily na válec a třístupňový systém i-VTEC s proměnným časováním ventilů. Dosahuje největšího výkonu 70 kW (95 k) v 6000 ot./min. a točivého momentu 121 Nm v 4500 ot./min. Sílu přenáší na přední kola přes bezestupňovou řemenovou převodovku CVT. Nicméně mezi motorem a převodovkou je ještě kompaktní 158V elektromotor o výkonu až 15 kW, který funguje zároveň jako generátor a sbírá přebytečnou energii. Tu si ukládá v akumulátoru a v případě potřeby ji pošle na převodovku. Celkový výkon hybridní soustavy může být až 85 kW (115 k) a točivý moment až 167 Nm v 2500 ot./min. Elektromotor zlepšuje akceleraci z nízkých otáček a tak trochu působí jako „přeplňování“ jinak skromného spalovacího motoru.
Foto: David ŽídekA skutečně, tohle je opravdu skromný a v reálném provozu docela slabý pohon. Zatímco na popojíždění po městě je Honda Civic Hybrid ještě dostatečně dynamické auto, na hlavních tazích nebo dálnicích na běžný provoz nestačí. Je potřeba rezignovat na nějakou dynamiku, usadit se na standardně dodávaný a intuitivně ovládaný tempomat v pravém pruhu a udržovat tempo do 120 km/h, kdy ještě hybrid nějakým způsobem pomáhá. Nad 130 km/h už ke slovu elektřina prakticky nepřijde a auto se jen zbytečně táhne se zátěží navíc. Tohle vážně funguje nejlépe ve městě, kdy motor pracuje v nízkých otáčkách a při rozjezdech využívá asistenci elektromotoru. Převodovka pak pracuje poměrně dobře, ale pokud chcete prudce akcelerovat, je řemenové CVT spíše na škodu. Moc tomu nepomůže ani sportovní režim převodovky. Když ale pojedete spořádaně, dá se městská spotřeba udržet okolo 7 litrů na 100 km. Celkový průměr se pak pohybuje okolo šesti litrů na 100 km, když se vyhnete dálnicím. Na dálnici si naopak i tenhle hybrid vezme při vyšším tempu osm litrů. Citelným nedostatkem je pak slabá asistence elektromotoru. Malinko nezvyklá je reakce brzdového pedálu, který se pokaždé chová trochu jinak podle intenzity rekuperace. Někdy působí velmi citlivě, jindy na něj musíte pořádně šlápnout, aby auto začalo brzdit.
Foto: David ŽídekKdyž to srovnám třeba s Toyotou Prius třetí generace, tam elektromotor asistuje citelněji a celé auto i díky silnějšímu motoru působí dynamičtěji. Prius je docela svižný, Honda Civic Hybrid je naopak pocitově dost slabá. Prius také více využívá elektřinu a dokonce umí jezdit úplně bez motoru. Naproti tomu se Civic Hybrid bez spalovacího motoru neobejde a jen na elektřinu jezdit neumí. Jenže zatímco je Prius dynamičtější a v reálném provozu úspornější, Honda lépe jezdí. Její podvozek je opravdu dobře nastavený a řízení je na poměry hybridů až nezvykle komunikativní a pocitově mechanické. Je v něm cítit zpětná vazba a i pozice řidiče za volantem je ergonomičtější a výrazně lepší než u Priusu. Vzhled palubní desky je otázkou vkusu, ale mně více vyhovuje rozvržení Hondy s důležitými údaji před řidičem, zatímco Toyota má „budíky“ v kapličce uprostřed palubní desky. V Hondě je i poměrně dost místa na nohy, ovšem její praktičnost limituje nesklopné operadlo zadních sedadel. Zatímco z Priusu uděláte menší náklaďák díky sklopení zadních sedaček a pátým dveřím, tenhle sedan se jako malá dodávka používat nedá. Nicméně kufr malý není, jen má menší nakládací otvor. Pokud jde o výbavu, většina Civiců Hybrid bývá dobře vybavena. Chtějte auto s vyhřívanými sedačkami, v zimě to přijde vhod.
Foto: David ŽídekPro Hondu je typické kvalitní zpracování, i když na dotek vás některé materiály asi moc neosloví. Mechanická spolehlivost auta je ale velmi dobrá a třeba se spalovacím motorem problémy nebývají. Nezapomeňte jen na to, že auto potřebuje pravidelný servis jako každé jiné, takže měňte olej a hlídejte si hladinu a stav chladící kapaliny. Nezapomeňte také na pravidelné čištění klimatizace. Servisní plán vám pomůže určit autorizovaný servis Honda, který určitě bude mít i podrobné záznamy o historii tohoto modelu. Jediným citlivým místem tak může být převodovka CVT u více ojetých exemplářů a také sada akumulátorů, která byla dokonce předmětem svolávací akce na některých trzích (například v USA). Některé exempláře z let 2006 až 2008 měly problémy s extrémně krátkou životností baterií, ale Honda jich dost opravila v rámci záruk. Z detailů se vyskytuje vlhkost ve světlometech a stojí za to prověřit veškerou elektroniku, zda funguje. Obvykle s ní problémy nebývají, tak je zbytečné kupovat porouchané auto, když druhé může být v naprostém pořádku.
Celkové hodnocení
Honda Civic Hybrid druhé generace vás asi moc neosloví dynamicky, ale poměrně slušnou spolehlivostí a svou originalitou by si mohla získat několik zájemců. Láká i zákazníky, kteří chtějí (nebo potřebují) samočinné řazení a nízké provozní náklady. U úsporných kompaktních aut ještě nebývá automat takovou samozřejmostí jako v luxusních SUV s velkými motory a vyššími provozními náklady. Dobré je hlídat si pravidelný servis a nebát se jezdit k Hondě, protože zejména balíček akumulátorů a poměrně komplikovaný hybridní pohon vyžadují specialistu, který ví, co dělá. Z pohledu praktičnosti a dynamiky je možná Toyota Prius lepší, ale Honda má hezčí a ergonomičtější interiér a je více zaměřená na řidiče. Má lepší podvozek a řízení, až je možná škoda, že nenabízí lepší dynamiku. Na druhou stranu pro sportovnější svezení můžete zvolit Hondu CR-Z, kterou už jsme také testovali. Ta se dokonce vyráběla i s manuální převodovkou a to je na trhu hybridů naprostý unikát.