Ikonický hybridní automobil oslaví letos dvacet tři let od zahájení sériové výroby. Nejlevnější kusy se v bazarech prodávají za méně než 100 tisíc korun, na dračku ale nejdou. Na plně elektrický mód EV jede Prius až dva kilometry maximální rychlostí 50km/h. Elektromotor je vhodný pro nízké rychlosti, protože, jak známo, dává maximální kroutící moment již od první otáčky. Spalovací motor pohání vůz ve vyšších rychlostech. České autobazary moc možností k nákupu ojetého Priuse nenabízejí, lépe pořídíte například v sousedním Německu, kde je aktuálně k mání několik stovek těchto vozů. Při výběru rozhodně využijte službu člověka, který Priusy zná. Může vám to ušetřit nemalé částky za následný servis
Myšlenka alternativního pohonného ústrojí pro automobily se u Toyoty začala rodit již v 60. letech minulého století. V 90. letech pak Toyota začala intenzivně zkoumat cesty technologického vývoje, jenž neustále pokračuje, a jeho cílem jsou nulové emise. Mnozí v roce 1997 při premiéře modelu Prius reagovali jen pozvednutím obočí a skeptickými poznámkami. Dnešní třetí generace modelu Prius je vůbec nejprodávanějším hybridním modelem v globálním měřítku. Toyota celosvětově od roku 1997 prodala bezmála 3 miliony vozů Prius a téměř 5 milionů vozů s plně hybridním pohonem. Prodeje hybridních modelů značek Toyota a Lexus jen v loňském roce dosáhly celosvětově více než 1,2 mil. vozů. A každý z těchto vozů má s původním modelem Prius jedno společné – plně hybridní soustavu pohonu.
Slovo hybrid znamená kombinaci dvou či více věcí. V případě Toyoty se jedná o dva zdroje pohonu. Elektrický a spalovací motor. Myšlenka je jednoduchá. U vozů s konvenčním motorem se často plýtvá energií, hlavně během brzdění. Sytém Hybrid Synergy Drive využívá většinu této energie, ukládá ji do baterií tak, aby ji mohl využít k pohonu elektromotoru. Elektromotor je vhodný pro nízké rychlosti, protože, jak známo, dává maximální kroutící moment již od první otáčky. Spalovací motor pohání vůz ve vyšších rychlostech. Dalšími články systému jsou hybridní baterie a řídící jednotka – mozek celého systému. Ten je schopný zpracovat tisíce pokynů každý kilometr. Plynule přepíná mezi zdroji pohonu a vzájemně kombinuje elektrický a spalovací motor tak, aby spotřeba benzínu byla co nejmenší.
Na plně elektrický mód EV jede Prius až dva kilometry maximální rychlostí 50km/h. V módu ECO jde hlavně o úsporu paliva. V módu PWR jde zase o co nejsilnější odezvu na pedál plynu. Jistě, že jsem jej často zkoušel. Benzínový čtyřválec o objemu 1,8 l dává výkon 73kW a max. točivý moment 142 Nm při 5200 ot/min. Elektromotor dává 60 kW a max. moment 207 Nm. Při kopnutí do pedálu cítíte prudké vyražení vpřed a od rychlosti cca 50 km/h se o zrychlení stará spalovací motor. Bezstupňová převodovka e-CVT zařídí, že rychlost roste, ale otáčky ne. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 3,9l/100km a dojezd až 1140 km na nádrž. Moje hodnota byla 5,2l/100, ale věřím, že hodnotám výrobce je možné se přiblížit. Při rychlosti 130km/h, kdy se elektromotor prakticky neuplatní, počítač ukazuje spotřebu 7,5 l/100 km.
Vůz ve výbavě Premium zdobí hi-tech osvětlení - adaptivní světlomety, světla pro denní svícení a zadní svítilny jsou vyvedeny v LED. Dojem vylepšují velká kola s pneumatikami 215/45R17 a černá střecha s oknem a solárními články. Minimalismus vyjadřující funkčnost se přenáší i do interiéru. Při vstupu můžete nechat klíče v kapse. Ve světlé šedi kožených sedaček a kosmických tvarech světlých plastů září jen modrý řadící joystick a barevný display na středním panelu. Na něm se promítají a ovládají všechny funkce. Od špičkového audia JBL, přes energetické schéma hybridního pohonu, klimatizaci, navigaci atd. Nechybí ani funkce, kdy na obraze z parkovací kamery můžete dotykem označit místo, kam chcete zaparkovat a Prius na něj bezpečně zacouvá sám.