Peugeot 3008 druhé generace je na trhu od roku 2016 a nejlevnější ojetiny se dají aktuálně pořídit od nějakých 390 tisíc korun. Mají ale hodně najeto, klidně už 200 000 km. Vozy s nájezdy do 50 000 km obvykle stojí od 430 000 Kč nahoru, spíše víc v závislosti na motorizaci a výbavě. My jsme v testu měli variantu Peugeot 3008 z roku 2017. Pod kapotou byl motor 1.6 HDI s výkonem 88 kW. Auto mělo najeto 111 tisíc kilometrů a prodejce za něj v době testu požadoval docela sebevědomých 450 tisíc korun. Na druhou stranu - za tyhle peníze dostanete auto, které bez větších servisních nákladů najede dalších 100 tisíc kilometrů.
Foto: David ŽídekPrvní generace Peugeotu 3008 bylo ještě spíše kompaktní MPV, ale s druhou generací se z vozu stal typický zástupce moderních crossoverů, které trochu praktičnosti vyměňují za styl. Lidem se to ale líbí a rostoucí prodeje potvrzují oblibu takových aut. A současná 3008 rozhodně není vyloženě nepraktické auto jako třeba BMW X4. Peugeot 3008 je ve své druhé generaci na trhu od roku 2016 a nejlevnější ojetiny se dají aktuálně pořídit od nějakých 390 tisíc korun. Mají ale hodně najeto, klidně už 200 000 km. Vozy s nájezdy do 50 000 km obvykle stojí od 430 000 Kč nahoru, spíše víc v závislosti na motorizaci a výbavě. Statistiky poruchovosti TÜV Report zatím model 3008 neevidují, ale moderní Peugeoty na tom nejsou špatně a s průměrným 5% výskytem vážných závad u tříletých ojetin se drží v lepším průměru. Ono ale hodně záleží na tom, jaký motor si člověk koupí a jak se o něj stará. Auta z operativních leasingů, která celý život nevidí servis, jsou na tom se spolehlivostí samozřejmě dost bídně.
Foto: David ŽídekBenzinové motory nejsou naprostou sázkou na jistotu, protože si svou složitostí nezadají s moderními diesely. Tříválec 1.2 PureTec je velice citlivý na kvalitu paliva a způsob jízdy. Po 10 000 km olej nikdo nemění, stejně tak nikdo netankuje výhradně aditivovaný stooktan. Takže po letech provozu na mizerný benzín bude motor zakarbonovaný a skončí to tak, že mu praskne píst. Větší čtyřválec 1.6 THP je na tom podobně, ale ještě se k tomu přidává riziko vytahání rozvodového řetězu. O silných hybridních verzích toho moc nevíme, protože se jich prodalo málo, ale pohled na nesmírně složitou techniku napovídá, že jednoduché stáří s nimi nebude. Pokud někdo chce za každou cenu ojetý hybrid, ať hledá Toyotu a její vyzkoušené systémy. Naprostou jistotu tady představují naftové motory, ale ani u nich nečekejte zcela bezstarostný provoz, především kvůli nutnosti dolévat aditivum AdBlue a u některých verzí ještě druhé aditivum pro správnou regeneraci částicového filtru. To se ale naštěstí řeší v rámci běžného servisu v předepsaných intervalech a další lahvičku s sebou vozit nemusíte.
Foto: David ŽídekMechanika dieselů 1,6 l, novějšího 1,5 l a především většího 2,0 l je velice spolehlivá. Jediným problémem může být využívání servisních intervalů na hranici 30 000 km a dvou let, což žádnému modernímu motoru nedělá dobře. U mladých aut se to dá ještě zachránit, když přejdete včas na zkrácený interval výměn oleje, ale u aut, která už budou mít najeto přes 150 000 km na natažené intervaly, toho moc nezmůžete. Ne snad, že by se měly jejich motory hned rozletět na prvočinitele, ale časem s nimi začnou být drahé problémy dříve. Zanedbaný servis znamená karbonování motoru, zanášení okruhu EGR, obtížnější regenerace částicového filtru a opotřebované turbodmychadlo, nemluvě o vyšším opotřebení mechanických částí motoru. I proto je lepší hledat mladý kus, který pod dlouhými olejovými intervaly ještě netrpěl tak dlouho. Vy pak měňte olej každý rok nebo po 15 000 km (u motoru 2.0 HDI max po 20 000 km) a budete mít klid. Peugeot už naštěstí opustil nepovedené robotizované převodovky a vrátil se ke klasickým automatům. Jak šestistupňový automat, tak pozdější osmistupňový jsou spolehlivé převodovky. Aby také ne, když je vyrábí japonský Aisin patřící pod Toyotu. K charakteru Peugeotu se automat opravdu hodí. Jen nezapomeňte každých 60 000 km nechat v převodovce vyměnit olej.
Foto: David ŽídekStandardně je Peugeot 3008 jen předokolka, takže starost o pohon všech kol odpadá. Jediná čtyřkolka je tu vrcholný třistakoňový hybrid, který ale nemá centrální kloubový hřídel a o pohon zadních kol se starají elektromotory. Elektronika už dnes u Peugeotů nezlobí a první neduhy dotykových infotainmentů značka už vychytala. Rozhodně se ale nedá říci, že by řešení interiérů Peugeotu po ergonomické stránce bylo univerzálně povedené pro všechny. Malý volant, přesunutí důležitých funkcí do dotykového ovládání na displeji a až přílišná snaha o odlišení se za každou cenu bude některé konzervativně založené řidiče spíše otravovat. Peugeot 3008 druhé generace je ještě moc mladé auto na to, aby se na něm začala projevovat únava stářím. Dvou až tříleté ojetiny představují zajímavou možnost, jak mít relativně nové auto, u kterého už ten prvotní největší propad hodnoty zaplatil někdo jiný. Neočekáváme, že by tenhle Peugeot začal reznout nebo měl problémy s elektronikou. Dnes už jsou tahle auta v zásadě spolehlivá a pokud tomu půjdete včasným servisem naproti, vydrží opravdu dlouho.