Jedno z nejoblíbenějších malých aut jak mezi novými, tak i mezi ojetinami, se ve své třetí generaci nabízelo i s automatickou převodovkou DSG. Funguje lépe s benzínem 1,2 TSI nebo s naftovou jednotkou 1,6 TDI, a vyplatí se vůbec nafta? Nejde totiž jenom o spotřebu, ale také o servisní náklady a pojištění. Je třeba například počítat s možnou opravou/výměnou filtru pevných částic, atd. Cenový rozdíl u pětiletých aut je téměř nulový a ceny začínají na částkách okolo 145 tisíc korun. Při výběru je tedy potřeba dobře spočítat zda se naftová verze, i přes nesporně nižší spotřebu, skutečně vyplatí.
Foto: netcarshow.comPokud patříte k lidem, kteří chtějí kvalitní automatickou převodovku, v segmentu malých aut se výběr zužuje jen na pár akceptovatelných možností. Otázka samozřejmě je, co od vozu chcete, protože automat pořídíte prakticky u každé značky. Horší ale je, když máte požadavky na specifickou kombinaci motoru, převodovky, výbavy a dynamiky. Někde vám třeba prodají automat jen k benzínovému motoru, ale vy chcete diesel. Jinde zase dostane samočinné řazení jen v maximální výbavě, takže se cena dostane mimo váš rozlišovací rámec. Škoda nabídla automatickou dvouspojkovou převodovku DSG ve Fabii třetí generace nejen k benzínu i dieselu, ale i napříč výbavami, takže nebylo nutně sahat po plně vybaveném a drahém autě. Nejlevněji šel nový automat ve Fabii koupit v roce 2015 za přijatelných 332 900 korun v kombinaci s nejsilnějším motorem 1.2 TSI v prostřední výbavě Ambition. Za stejně vybavený disel 1.4 TDI s automatem DSG platili zákazníci minimálně 372 900 korun. V plné výbavě Style stála verze 1.2 TSI DSG 355 900 korun, model 1.4 TDI DSG 395 900 korun.
Foto: netcarshow.comS novou Škodou Fabia jsem se svezl už na podzim 2014 při mezinárodní prezentaci v Portugalsku a líbila se mi. Jenže to se jednalo o poměrně krátké svezení a stejně bylo lepší s definitivním verdiktem počkat na české silnice. A protože mě osobně verze s automatem zajímá jako potenciální druhé auto do rodiny, půjčil jsem si nejprve benzínovou a hned po tom naftovou verzi se samočinným řazením. Mám totiž rád, když za mne auto takovou obtěžující činnost, jakou bezesporu řazení v konzumním autem je, obstarává samo. U auta pro radost samozřejmě řadím rád, ale při každodenním dojíždění do práce, pro dítě do školky, na nákupy a podobně se prostě nechci s řazením obtěžovat. Ani moje manželka, která už by do auta s manuálem nevlezla ani z donucení. Nedivím se jí, protože moderní automatické převodovky jsou někde úplně jinde než ty pomalé a zastaralé skříně před patnácti dvaceti lety. Právě automatická převodovka DSG se dvěma spojkami ve Fabii třetí generace je příkladem výborného automatu, aspoň pokud se bavíme o mechanické funkci, rychlosti reakcí a efektivitě provozu. Dovolím si dokonce tvrdit, že s DSG bude auto ještě o kus úspornější než s manuálem. A také rychlejší a dynamicky zajímavější.
Foto: netcarshow.comJak je to možné? Škoda Fabia s manuální převodovkou má totiž poměrně nepříjemně dlouhé odstupňování rychlostí a proto působí docela líně. Jenže automat má mezi rychlostmi menší mezery, takže lze lépe využít poměrně úzké pásmo otáček, kdy ze sebe motory 1.2 TSI a 1.4 TDI vydávají nejvíc. Poslední rychlost pak naopak snižuje provozní otáčky na dálnici a auto je nejen akusticky komfortnější, ale má také o trochu nižší spotřebu. Nicméně auto není jen o dynamice, rychlosti a spotřebě. Důležité je i to, jak funguje jako dopravní prostředek a jak se s ním jezdí. V tomto ohledu je Škoda Fabia v pořádku, i když to samozřejmě bez drobných kompromisů nešlo. První, čeho si v porovnání s předchozí generací Fabie všimnete, je sice elegantnější design, ale také omezenější nabídka prostoru uvnitř. Zatímco ve Fabii II se dalo poměrně komfortně cestovat vzadu, zejména s místem v podélném směru je na tom třetí generace o trošku hůře. Na kolena a nohy je tu méně místa, i když nad hlavou a v oblasti loktů a ramen se nebudou ani dospělí cítit diskriminováni. Kufr je ale velkorysý a možná mohla, aspoň tedy u verze kombi, nabídnout Škoda třeba posunovací zadní lavici. Takhle mi přijde, že je reálně nová Fabia jen pro dva dospělé a maximálně dvě menší děti. Přitom minulá Fabia šla pohodlně používat čtveřicí dospělých, pokud tedy nejsou zvyklí na komfort luxusní limuzíny...
Foto: netcarshow.comNezastírám, že se mi víc líbil benzínový motor 1.2 TSI než tříválcová jednotka 1.4 TDI na naftu. Benzínový motor je o dvacet koní silnější a v malém autě je takový rozdíl opravdu znát. Zatímco naftový tříválec se otáčkami probíral poměrně neochotně, benzínový čtyřválec se jich nebál a kolem stovky se prohnal celkem odhodlaně. Teprve za dálničním limitem mu došla chuť zrychlovat, ale přesto mu nečiní problém udržet v táhlých stoupáních nastavenou rychlost. To diesel je tom hůře, a pokud po něm chcete dynamiku, musíte si chvíli počkat, než se rozjede. Na svižné předjíždění a rychlé výjezdy ze zatáček je benzínový motor rozhodně lepší. Trakce je díky elektronickému systému XDS suplujícímu uzávěrku diferenciálu skutečně příkladná na tak obyčejné malé auto. Dokonce s ním Fabia působí jako nějaký „warmhatch“, až jsem si posteskl, že pod jinak příjemným volantem nejsou řadící pádla automatické převodovky. K dieselu sedí ustálené tempo a ani na dálnici mu není úplně nejlépe. Rád je především na širokých silnicích prvního řádu, kde nastavíte stovku na tempomatu. Pak motor pracuje velmi efektivně a úsporně. Nicméně nikdy nebude rozdíl ve spotřebě obou motorů takový, aby dával diesel pořádný smysl, zvláště když je pocitově výrazně slabší a nutí řidiče podvědomě šlapat víc na plyn. Zejména s ochotou pracovat od nízkých otáček je na tom diesel špatně a automat DSG možná trochu zbytečně rychle odřazuje nahoru, nenechá motor při jízdě na půl plynu vytočit do středního pásma. Přitom samotné sladění motoru a převodovky DSG je u dieselu takové příjemnější a plynulejší.
Zatímco s benzínovým motorem jsem neměl problém jezdit dlouhodobě za 6,5 litru a při klidné jízdě se dostat se spotřebou na hezkých pět litrů na 100 km, s dieselem jsem se pod pět litrů dostal jen s obtížemi a celkový průměr po týdnu testování činil 5,3 litru na 100 km. Jezdil jsem na stejných trasách, takže to berte jako celkem relevantní údaj. Škoda Fabia 1.4 TDI DSG má o 1,2 litru nižší spotřebu na 100 km než Škoda Fabia 1.2 TSI DSG. Zdá se to zajímavý argument, ale co třeba servis nebo pojištění? Když si navíc připočítám, že naftová Fabia bude potřebovat servisovat filtr pevných částic, mám svého vítěze. Benzínový motor mi prostě dává mnohem více smyslu, i svou vyšší kultivovaností a hlavně lepší dynamikou.
Foto: netcarshow.comTím ale neříkám, že je Škoda Fabia 1.4 TDI DSG špatné auto. Jako dopravní prostředek funguje Fabia výtečně bez rozdílu motorizace. Mám rád tu příjemnou ergonomii ovládání, a ačkoli nejsem hračička a nepotrpím si na všechny ty hi-tech funkce, manželce se třeba dotykové ovládání rádia a palubního počítače líbilo. Samotné řízení je skvělé, Fabia III má mnohem lépe nastavený podvozek, který není tak uskákaný jako u jiných nových škodovek. Sice se na hodně rozbité silnici Fabia rozskáče, ale to jde na vrub i trošku nesmyslně velikým nízkoprofilovým pneumatikám testovaných aut. Měl jsem možnost vyzkoušet Fabii na čtrnáctkách s vysokým profilem pneumatiky a ta si s nerovnostmi poradila mnohem lépe. Podvozek o své práci nedává vědět klepáním a nepřenáší velké rázy do interiéru. Samotná kultivovanost jízdy je velmi vysoká a ani o naftovém motoru nevíte. Například na dálnici není nafťák téměř slyšet, benzínový motor jako by v autě vůbec nebyl. Celkem obstojně je potlačen i aerodynamický hluk a hučení kol. Co se kvality auta týče, výhrady mám snad jen k některým laciným detailům, které jsou důsledkem šetření. Například intenzita podsvícení přístrojů nejde nastavit manuálně, pro vypnutí stabilizace se musíte zdlouhavě proklikávat palubním menu a stejně ji nikdy úplně nevypnete, stahování oken nemá komfortní funkci, takže musíte tlačítko držet a třeba vnitřní kliky dveří nejsou přesně zarovnány s plastovým obložením. Jenže to jsou vážně detaily, celé auto je velmi kvalitně postavené a zpracované. Už jsem třeba zmínil výborné sedačky, dobrý výhled z vozu, kvalitní audio systém a výkonné světlomety?
Celkové hodnocení
Foto: netcarshow.comŠkoda Fabia třetí generace se tak trochu vrátila ke kořenům. Je menší než předchůdce a velikostí i proporcemi připomíná generaci první, takže pak dával další model, Škoda Rapid, mnohem více smyslu. Nedokážu vymyslet nic zásadního, co by mi na Fabii vadilo. Bohužel jsem se ale za celý týden nedokázal pořádně sžít s chováním převodovky DSG. Popojíždění v koloně ji nedělá dobře, rozjezdy do kopce také ne. Tahle sedmistupňová převodovka sice řadí bleskurychle, na okresce je s ní zábava a je efektivní, ale postrádá plynulost a jemnost DSG s mokrými spojkami nebo staršího šestistupňového automatu Aisin s hydrodynamickým měničem, který byl k dispozici v minulé generaci Fabie s motorem 1.6 16V. A také se obávám o spolehlivost, neboť DSG se suchými spojkami v jiných koncernových autech vykazuje po zhruba 100 000 km poměrně velké opotřebení a nutnost větší investice do oprav. Uvidíme, jak na tom Fabia bude z dlouhodobého hlediska po stránce spolehlivosti. Trošku mám strach, že se příliš šetřilo na špatných místech a že třeba interiér z tvrdých plastů bude po několika letech vrzat, ale to jsou jen spekulace. Vzhledem k ceně je tohle na první, ale i druhý a třetí pohled velmi dobré auto. Dobře jezdí a zkrátka se s ním příjemně žije. Osobně považuji za velmi důležité, že mě po týdnu ježdění nová Fabia nikdy nerozčílila nějakou nedomyšlenou hloupostí, což třeba některá francouzská auta dokážou dovést až ke škodolibé dokonalosti.