Minulá generace Subaru Forester, která se ukázala prvně v roce 2012, se proměnila v moderní SUV. Sice se pořád nebojí bahna a naprostou většinu konkurentů ve středně těžkém terénu doslova ztrapní, ale například absence dříve klasické terénní redukce napovídá, že s Foresterem už se bude spíše jezdit jen po silnici. Ovšem pokud jezdíte každý víkend na chatu na hory i v zimě a těch posledních 5 km se silnice neudržuje, případně to máte jen po horší polní cestě, tak jste právě našli svého favorita a nemusíte číst dál. Univerzálnější auto v téhle cenové a nákladové relaci dnes na trhu ojetin stova najdete. K testu jsme měli verzi 2,0 D z roku 2015 s nájezdem 98 tisíc kilometrů. V době testu ho prodejce prodával 399 tisíc korun.
Foto: netcarshow.comVe statistikách spolehlivosti TÜV Report ovšem Forester nefiguruje, protože jich v Evropě jezdí docela málo a pro potřeby statistik nebylo k dispozici dostatečné množství relevantních dat. Zkušenosti s autem a jeho spolehlivostí jsou ale velice dobré. Na trhu ojetin není nabídka vyloženě marná. V současnosti je na našem trhu ojetých vozů více než 100 foresterů 6. generace s cenami startujícími u 250 tisíc korun za hodně ojeté naftové verze. Auta s nájezdem do 100 000 km začínají u 400 000 Kč. Forester tak za 5 let ztratil sotva polovinu původní ceny a teď už moc padat nebude. V inzerátech je větší nabídka benzinových verzí. Při nákupu mimo autobazar dejte pozor na prověření servisní historie vozu a stav ujetých kilometrů. Vždy je lepší vzít si s sebou člověka, který téhle japonské značce rozumí.
Foto: netcarshow.comSubaru Forester možná na první pohled může působit místy lacině, ale on je spíše jednoduchý. Ve skutečnosti je to velice bytelné, spolehlivé a kvalitní auto a museli byste mít opravdu velkou smůlu, aby vás něco trápilo. Automobilka se navíc k záručním opravám staví čelem a servisy jsou velice vstřícné i pro majitele starších a bazarových kusů. Dobrému stavu většiny ojetin pomáhá i to, že Subaru si kupují nadšenci a fanoušci, kterým není péče o vůz lhostejná a opravdu důsledně dodržují velice přísný servisní plán. Naprostá většina aut na trhu tak viděla servis každý rok a motor dostal každých 15 000 km nový olej. Podobně důkladnou péči ale majitelé věnují obvykle i ostatním věcem, poctivě mění olej v převodovce (každých 60 000 km u automatu i manuálu) a diferenciálech.
Pro horské chalupáře bude ideální atmosférický benzinový dvoulitr, který sice nebude trhat rychlostní rekordy, ale klidní řidiči budou spokojeni. Rychle se ohřívá, je spolehlivý (pokud se nevykašlete na pravidelný servis), nemá zvýšené nároky a umí jezdit za 7 až 10 litrů podle stylu jízdy. Kombinace s automatem Lineartronic (variátorové CVT) není tak špatná, jak se o ní říká. Navíc manuální Forestery jsou známé tím, že doslova žerou spojky. Lineartronic ale do nějakého čtvrt milionu kilometrů zlobit nebude, pokud v něm budete měnit olej. S benzinovým Foresterem se stejně většinou více než 20 000 km ročně nenajíždí.
Foto: netcarshow.comDynamicky atraktivní je verze XT, která má přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 177 kW. Standardně se turbomotor dodával jen s upraveným CVT, ale je to opravdový rychlík a dynamika v přímce dokáže překvapit. Spotřeba 10 až 12 litrů se zdá být snesitelná, při troše snahy lze jezdit za osm a půl litru. Mechanicky se jedná o velice spolehlivý motor, pokud dodržujete servisní plán a tankujete kvalitní palivo, ideálně s vyšším oktanovým číslem. Hodně se toho namluvilo o dieselech Subaru, které se v prvních ročnících zadíraly, odcházely jim vstřikovače a drahé částicové filtry. Značce hodně pošramotily pověst, ale výrobce se s tím vypořádal o v tomto Foresteru už najdete motory, které zlobit nebudou. Postupem času se dříve choulostivý diesel vypracoval mezi jedny z nejlepších naftových motorů v ojetinách vůbec! Jen výjimečně po velkém nájezdu praskne tlaková hadice od mezichladiče, což je vlastně banalita.
S manuálem je to auto na dlouhá léta, automat CVT si kolem 200 000 km řekne o větší generálku. Ale ono se to může vyplatit, protože Forester je opravdu schopný a má potenciál najezdit opravdu velké porce kilometrů, nebojí se špatných silnic ani terénu a nevadí mu tahat vlek. Je to mimořádně univerzální a praktické auto. Potěší třeba jeho velmi dobrá manévrovatelnost, kdy se otočí na ploše menší než běžný hatchback segmentu C (třeba Ford Focus má větší poloměr otáčení). Z Foresteru je opravdu dobře vidět (což se o ostatních SUV říci nedá), snadno se s ním jezdí po úzkých cestách někde mezi stromy a lze z něj udělat sklopením zadních sedadel malý náklaďák. Jednoduchý interiér se pak snadno udržuje.
Velmi dobrými jízdními vlastnostmi a schopnostmi mimo zpevněné cesty se mnozí majitelé nechali unést natolik, že u bazarovky pravděpodobně uslyšíte mlátit přední nápravu, ale to bývá nejčastěji jen prasklý malý přední silentblok a opotřebované uložení příčného stabilizátoru. Vše lze řešit v rozumných cenových relacích. Mechanická spolehlivost je jinak příkladná, o řetězových rozvodech motorů tady neuslyšíte nikdy. Forester je opravdu velmi povedené auto a rozhodně stojí na trhu ojetin za pozornost.