Řemeslo má zlaté dno a tak dnes není nic neobvyklého, když k vám na obhlídku rozbitého kotle nebo kapajícího kohoutku přijede řemeslník v luxusním voze prémiové značky. A může to být i luxusní dodávka nebo pick-up. Nejen výbava, ale i celý interiér připomínají osobní vůz. Volkswagen Caddy Cross patří do kategorie „vysoce obyvatelných“ aut z hlediska úložných prostorů. Ve výbavě Tramper lze k němu dokonce přidělat stan, má místo na dvě kempinkové židle a stolek. Vzadu se vyspí dvě dospělé osoby. Cross Caddy by spaní také umožnil, ale bylo by potřeba nechat tři zadní sedačky a obrovský kryt zavazadlového prostoru doma v garáži.
Foto: Luděk KortusTak se na něj podívejme. Zdálo by se, že Cross znamená automaticky čtyřkolku. Ve skutečnosti je to stupeň výbavy, který můžete mít k jakékoli motorizaci a typu pohonu krátkého caddyho. VW Caddy s výbavou Cross má šmrnc SUV. Zvenku se liší od ostatních výbav černými lemy blatníků, černými prahy a černými spodními hranami nárazníků se stříbrnou designovou ochranou. Ke standardní výbavě patří litá kola 17“ a tónovaná skla a zatmavené zadní světlomety. Bez příplatku je uvnitř vyhřívání předních sedadel s nastavitelnými bederními opěrkami. Součástí výbavy Cross je i klimatizace a kůží obšitý volant, madlo ruční brzdy a hlavice ředící páky. Comfort jízdy zvyšuje tempomat a asistent rozjezdu do kopce. Testovaný caddy měl za příplatek digitální klimatizaci, multifunkční volant, ještě hezčí kola, parkpilot vzadu a připojení pro media (USB, MP3, iPod apod.).
Nejen výbava, ale i celý interiér připomínají osobní vůz. Volkswagen Caddy Cross patří do kategorie „vysoce obyvatelných“ aut z hlediska úložných prostorů. Ve výbavě Tramper lze k němu dokonce přidělat stan, má místo na dvě kempinkové židle a stolek. Vzadu se vyspí dvě dospělé osoby. Cross Caddy by spaní také umožnil, ale bylo by potřeba nechat tři zadní sedačky a obrovský kryt zavazadlového prostoru doma v garáži. Mimochodem zmíněný kryt byla jediná věc, která mi v autě vadila. Nenašel jsem, jak zajistit kryt zvednutý v horní poloze. Nezbývalo než se potápět do kufru pod něj nebo oželit jednu volnou ruku a držet kryt nahoře. Což mi u dodávky přijde dost nedomyšlené. Na druhou stranu oceňuji polici nad hlavou vpředu po celé šířce auta a ještě mírně tvarovanou do podkovy. Také pod nastavitelnou loketní opěrkou je velký úložný prostor.
Foto: Luděk KortusZ továrny vyjíždějí modely Caddy na naftu, na benzín, na LPG a také na CNG. Motory od 1.2 TSI do 2.0 MPI a od 1.6 TDI do 2.0 TDI. Převodovky jsou pětistupňové nebo šestistupňové manuální nebo šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové automatické DSG. Počet kombinací motorů a převodovek je ve výbavě Cross celkem dvanáct. K motoru 2.0 TDI 81 kW (110 k) a pohonu všech kol je možná pouze šestistupňová manuální převodovka. Kombinace šestistupňový automat a pohon všech kol je vyhrazena motoru 103 kW (140 k). Kombinaci pohonu všech kol a dvouspojkového automatu DSG nemá ani golf. Stejně tak naftový dvoulitr 125 kW (170 k) v ceníku golfu nenajdete, kdežto v ceníku caddyho ano. A má li být golf,tím kombíkem, se kterým budu srovnávat, je nutné upozornit na jeden rozdíl v technice. Golf má vzadu vinuté pružiny, kdežto caddy listová pera. U prázdného vozu to znamená trochu víc poskakování na nerovnostech.
Jak je to s cenami? Porovnejme s golfem. Nejdražší čtyřkolka VW Golf Variant 2.0 TDI 110 kW (150 k) s manuálem ve výbavě Highline stojí 659 900 Kč. Srovnatelná čtyřkolka Caddy 2.0 TDI 81 kW (110 k) s manuálem ve výbavě Highline stojí 774 000 Kč. Takže kdyby si někdo chtěl myslet, že nákupem užitkového vozu s nádechem osobáku přechytračí ceník golfu v kombíku, splete se víc než o sto tisíc. Náš VW Caddy Cross je za 674 000 Kč. Uveze ale až 700 kilogramů nákladu, Golf Variant pak jen 557 kilogramů. Rozdíl to není velký, ovšem golfa byste zřejmě převážením těžkých nákladů velmi rychle rozvrzali. U Caddyho se platí za užitek a odolnost vůči zatížení. Když sklopíte sedačky u golfa, dostanete 1600 litrů zavazadlového prostoru. Caddy nabídne 3000 litrů. Caddy tedy není na vedlejší koleji. Nabídne stejný komfort jako osobák, ale mnohem větší užitek. A to se samozřejmě cení.