Jestliže při vyšších rychlostech nebo třeba při přejetí nějaké příčné nerovnosti cítíte neklid v řízení je potřeba zpozornět. Příčinu někdy zvládnete odstranit během pár minut zdarma, ale často bude potřeba servisní zásah
Termín „plavat“ není v automobilismu ničím neznámým. Zažil to skoro každý, kdo předjížděl ve větrném počasí a ve vyšší rychlosti kamion nebo třeba autobus. Náraz bočního větru může totiž vychýlit auto i o několik desítek centimetrů do strany. Je proto velmi důležité při takovém manévru správně držet volant a případné vychýlení citlivě korigovat. Jenže ne vždy je důvodem plavání automobilu boční vítr.
Někdy je totiž příčina mnohem závažnější a nezbyde než navštívit servis. Ještě předtím ale zkontrolujte jednu banální věc, kterou je správný rozměr pneumatik a jejich správné nahuštění. Také úzké dojezdové kolo může být příčinou směrové nejistoty vozu, proto je rychlost s takovou náhradou standardního kola omezena většinou na 80km/h. Nad touto rychlostí už bývá obtížné udržet auto v rovném směru bez častých korekcí volantem.
Těmi závažnějšími příčinami mohou být například tlumiče pérování, případně jejich uložení v čepech. Takovou opravu už nezvládnete sami a bude potřeba navštívit servis. Výměna tlumičů na jedné nápravě například u modelu Škoda Octavia by se mohla v neznačkovém servisu vejít do částky okolo dvou tisíc korun plus cena materiálu. Někdy budou stačit samotné tlumiče, někdy bude potřeba vyměnit i tzv. misky a dorazy.
Samostatnou kapitolou pak může auto opravené po havárii. Známe příklad kupce, který si před lety od soukromého dovozce objednal ojetý, ale zánovní Fiat Punto. Na fotkách auto vypadalo pěkně, prodejce deklaroval, že na autě byl bouraný blatník, nárazník a kapota, ale že vše bylo opraveno ve značkovém servisu v Německu. Nový majitel hned po koupi vyrazil s autem na brněnskou dálnici a již kolem rychlosti 90km/h cítil značnou nejistotu v řízení. Zkontroloval rozměry pneumatik i jejich nahuštění a vše se zdálo v pořádku.
Po návratu z cesty tedy zamířil do značkového Fiat servisu, kde nezjistili závadu ani na tlumičích ani na silentblocích, vše se zdálo v pořádku. Až jednoho mechanika napadlo změřit auto laserovým systémem na rovnací stolici. Tam se zjistilo, že auto je na jedné straně o 12 milimetrů kratší. Důvodem byla neodborná oprava totálně nabouraného vozu „slepením“ dvou částí z různých aut.
Případ měl soudní dohru a pro nového majitele to znamenalo asi tříleté martirium a velkou finanční ztrátu. Velmi pečlivě proto při nákupu ojetiny dbejte na to, abyste věděli, jakou servisní historii konkrétní auto má a zda není nějak neodborně opraveno. Ojetin je na trhu více než dost, není tedy důvod kupovat hned první vůz, který se vám dostane do ruky. A to ani v případě, že jeho cena je tak „výhodně“ nízká. Důvodem může být právě nějaký technický problém