U starších aut je v současném počasí mlžení čelního skla častý problém. Rady z internetu na potírání skla mýdlem, nebo třeba holícím krémem, považujeme za nesmysl. Vyzkoušeli jsme ale "chemické stěrače".
Lepšího počasí už se asi letos nedočkáme, takže ranní zamlžování skel je něco, co musíme aktuálně přijmout jako fakt. Moderní auta se s tím vypořádají bez problémů. Klimatizace, případně vyhřívání předního skla, vyřeší zamlžení oken během pár desítek sekund. Jenže co auta bez klimatizace a vyhřívaného předního skla? Že už na silnicích nejsou? Ale kdeže. Jsou jich desítky tisíc. A nemusí to být vůbec obstarožní modely typu Škoda Favorit. Bez klimatizace byly i mnohem modernější vozy. I takové modely jako třeba Ford Mondeo, Honda Civic, nebo oblíbená Škoda Octavia se kdysi dodávaly standardně bez klimatizace.
U takových modelů potom může naše rada přinést kýžený efekt. Sami jsme ji totiž na autě bez klimatizace vyzkoušeli. Jeden z našich kolegů totiž vlastní Hondu Civic z roku 2001. Klimatizaci ani vyhřívání předního skla nemá, takže kolega Jiří v zimním období neustále řeší, jak skla odmlžit. Nejhorší to prý je, když venku prší, nebo když si do auta sedne spolujezdec s botami od sněhu. Vlhkost vzduch je pak vysoká a sklo se ne a ne odmlžit. Řeší to proto způsobem, kterému se asi většina z vás vysměje, ale sami jsme viděli, že to funguje.
Na internetu se dají najít rady, které doporučují natřít sklo holicím gelem, případně tuhým mýdlem a rozleštit. To považujeme za opravdové šarlatánství, ale jeden podobný trik skutečně funguje. Říká se tomu „tekuté stěrače“. Je to chemická látka, která se aplikuje na venkovní stranu předního skla, na kterém vytvoří hydrofobní film. Ten odpuzuje vodu a při vyšších rychlostech ji dokonce ve formě kapiček „vyhání“ ze skla.
Zkusili jsme tuhle látku aplikovat i na vnitřní stranu skla a skutečně to proti zamlžování funguje. Sklo sice není úplně bez známek zamlžení, ale stačí na deset sekund pustit větrák na čelní sklo, a to je jak lusknutím prstu čisté. Tenký film následně pomáhá zabránit dalšímu zamlžování skla a to i v situaci, kdy je vlhkost vzduchu opravdu vysoká. Právě například při dešti, nebo ve chvíli, kdy mají cestující boty od sněhu.
Trik má ale jednu docela nepříjemnou záludnost. Prostředek je totiž nutné aplikovat na dokonale suché a čisté sklo a musíte ho naprosto precizně rozleštit. V opačném případě se totiž na skle může začít lámat světlo, což třeba při jízdě v dešti, nebo za snížené viditelnosti, kdy budete míjet protijedoucí vozidla s rozsvícenými světly, může být skutečně velice nepříjemné. Ideální tak je, pokud tedy nemáte vlastní temperovanou garáž, zaje s autem například do nákupního centra a pečlivě látku na přední sklo aplikovat.
Máte starší vůz bez klimatizace? Jak řešíte zamlžování předního skla? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jiří Soukup (vlastní zjištění autora); CarTrax