Snížená poptávka po klasických i alternativních taxislužbách vede některé taxikáře k tomu, že ukončují živnost a prodávají svoje nevyužité vozy. Někdy jsou to ale auta, která mají najeto i více než půl milionů kilometrů.
Podnikatelé, kteří provozují různé formy služeb osobní přepravy, včetně klasických a alternativních taxislužeb, zažívají kvůli pandemii Covid-19 opravdu těžké časy. Nejen v Čechách, ale napříč celou Evropou se tak začínají u prodejců ojetin objevovat nevyužité taxikářské vozy. Někdy jde o poměrně mladá a málo jetá auta, objevují se ale i hodně ojeté vozy s nájezdem vyšším než půl milionu kilometrů. Jestliže to prodejce jasně deklaruje, je vše v pořádku a je zcela na zákazníkovi, jestli si takový vůz vybere.
Před lockdownem jsem měl i 40 jízd denně, dneska tak dvě nebo tři. Na splátky nemám, proto auto prodávám
Michal H.; řidič alternativní taxislužby
Laik ale takové auto mnohdy nepozná a může se proto snadno stát, že se stane obětí nepoctivého prodejce, který mohl počet ujetých kilometrů na voze upravit. U některých prodejců se totiž začínají objevovat cenově velmi zajímavé vozy, u kterých lze ale při bližším zkoumání zjistit, že byly využívány jako vozy taxislužby. Buď v Čechách, nebo v zahraničí, kde najezdily klidně i více než 500 tisíc kilometrů, ačkoliv na tachometru svítí například číslice 150 tisíc.
Největším rizikem jsou dovezené vozy bez servisní historie a doloženého stavu ujetých kilometrů. U takových aut je potřeba opravdu pečlivě prověřit jejich technický stav. Někteří nepoctiví dovozci totiž přetočí u vozu tachometr ještě před tím, že vůz projde českou evidenční a technickou kontrolou. Ideální je proto mít s sebou při nákupu člověka, který autům rozumí, nebo s vozem ještě před jeho koupí zajet do nějakého servisu, kde technický stav prověří zkušení mechanici. Seriózní prodejce by vám měl možnost takové prohlídky bez problémů nabídnout. Když ne, je dost pravděpodobné, že je s autem něco špatně.
Přesto, že se trh s ojetými vozy v březnu letošního roku začal stabilizovat a dokonce překonal loňské počty nabízených ojetin, v segmentu zánovních vozů je stále patrný nedostatek. V České republice chybí téměř osm tisíc, na Slovensku a v Polsku přes deset tisíc a nejmenší pokles nabídky je v Maďarsku, kde oproti loňskému prvnímu čtvrtletí chybí jen málo přes 2000 zánovních aut. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní analýzy trhu zánovních ojetin společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. I přes nedostatek zánovních ojetých vozů však odborníci radí nepodléhat podezřele "výhodným" nabídkám.