Nedostatkové čipy jsou v moderních autech doslova všude, přitom někdy mají až nečekaně důležité funkce. Neobejdou se bez nich ale ani takové „obyčejnosti“ jako jsou třeba pásy nebo světla
O čipech v automobilech se v poslední době hodně mluví a diskutuje. Jejich globální nedostatek způsobil odstávky výroby snad všech automobilek, na trhu ale ubývají také grafické karty, mobilní telefony, notebooky a také zdánlivě obyčejné věci, jako třeba pračky nebo myčky na nádobí. Nejvíce se ale diskutuje vliv nedostatku čipů na automobilový průmysl. Moderní automobily se totiž bez čipů neobejdou. V autě je najdeme doslova všude a mají někdy až nečekaně důležité funkce. Jindy nás zase překvapí, jaké samozřejmosti mají právě čipy na starosti.Pojďme tedy zjistit, za čím vším v autech stojí a jaké čipy se ve vozech používají.
Bez čipů by se vlastně dnešní moderní vůz v podstatě nerozjel
Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ŠKODA Auto
„Čipy samotné mají mnoho podob a platí to i pro ty využívané v automobilech. Může jít o zcela jednoduchou součástku, která obsahuje jeden jediný tranzistor, ale také složitý integrovaný obvod, který řídí náročný systém,“ vysvětluje Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ŠKODA Auto.
Ve vozech mladoboleslavské značky Škoda se vyskytují téměř všechny druhy čipů, snad až na ty nejvýkonnější. „Vzhledem k decentralizovanému systému v moderních automobilech nedosahují například čipy pro řídicí jednotky takového výkonu jako u počítačů nebo špičkových mobilních telefonů. Není to ani potřeba,“ říká Jancák.
V moderních vozech čipy obstarávají spoustu funkcí. Třeba samotné LED světelné prvky jsou samy o sobě čipy: každá jedna dioda je čipem, který zároveň vydává světlo. Už jen třeba díky LED světlometům tak v autech dnes skutečně napočítáme stovky čipů. Těch složitějších a náročnějších pak bývají vyšší desítky. Například zmíněné světlomety nad sebou mají řídicí jednotky, které jejich funkce ovládají.
Pro auta jsou však podle Jancáka zásadní především čipy, které obstarávají emisní řízení motoru nebo například řízení odběru elektřiny z baterie elektromobilu. „Bez čipů by se vlastně dnešní moderní vůz v podstatě nerozjel,“ vysvětluje.
Čipy také vozům umožňují splňovat čím dál tím přísnější bezpečnostní požadavky. Airbagy, napínače pásů, ABS i stabilizační systém, nebo různé pokročilé asistenční systémy. Ani „záchranný“ systém e-Call se bez čipů neobejde. „Důležité je zmínit, že v případě těchto systémů klademe extrémní důraz na bezvýpadkový provoz. Zatímco u mobilů a počítačů určité výpadky tolerovat můžeme, v autech ne,“ zdůrazňuje Marek Jancák.
Čipy vyžadují také různé komfortní a praktické výbavy automobilu. Jejich zástupci jsou například rádio a celý palubní systém s dotykovým displejem, ale i klimatizace a další prvky. Ty tam jsou doby, kdy největší vymožeností v autě byla přídavná mlhová světla nebo třeba nalepovaná hliníková fólie na zadním okně jako jeho vyhřívání. Jenže to bylo ještě v době, kdy řidič řídil auto. Dnes se bohužel zdá, že spíše auto řídí řidiče. Ale to záleží na úhlu pohledu. Jedno je ale jisté již nyní. Nedostatek čipů nepřinese nic dobrého. Jenom nedostatek aut a tím pádem i jejich zdražování. Z auta se tak časem může stát skutečně luxusní záležitost. A to i z toho ojetého.