Přestupek, za který můžete například v Německu dostat pokutu až 400 euro, je dle statistik jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod v České republice. Dělá ho skoro každý řidič, a to i několikrát denně.
Ve statistikách se tento přestupek většinou objevuje v množině pojmenované „Nesprávný způsob jízdy.“ Tato množina zahrnuje více přestupků, jako například nesprávné otáčení vozidla, nesprávné couvání nebo třeba přejetí do protisměru. Jedním z nejčastějších přestupků v této kategorii je ale nedodržení bezpečné vzdálenosti. Právě tento přestupek totiž způsobil například v roce 2018 plných 8573 dopravních nehod, v loňském roce potom 7231 nehod. Jakkoliv jde o matematický pokles, nedá se říci, že bych takových nehod ubývalo. Mnoho z nich je totiž zároveň i v kategorii "nepřiměřená rychlost" nebo třeba "nesprávné předjíždění".
K nehodám, jejich příčinou je nedodržení bezpečnostní vzdálenosti, nejčastěji dochází za snížené viditelnosti a na mokré nebo namrzlé vozovce, kdy řidiči neodhadnou svou rychlost a bezpečnostní vzdálenost. Navíc první sníh na vozovce přináší také zajímavý fenomén – roste totiž počet škod, které způsobují vozy s pohonem všech kol. „Díky pohonu všech kol mají tato vozidla podstatně lepší trakci, než obyčejné dvoukolky, bohužel při brzdění žádnou výhodu nepřinášejí, což si jejich řidiči neuvědomují,“ vysvětloval kdysi Milan Gregor z pojišťovny Kooperativa.
Odstup od vpředu jedoucího vozidla lze u moderních automobilů kontrolovat vcelku bez problémů. Mnohé vozy totiž disponují zobrazením vzdálenosti na přístrojové desce, a barevnou signalizací dávají řidič informaci o tom, zda je vzdálenost dostatečná či nikoliv. Řidiči, kteří takovou funkci ve voze nemají, musí vzdálenost odhadnout. Není to ale nic těžkého, stačí si od nějakého pevného bodu před námi, který minulo vozidlo jedoucí vpředu, odpočítat alespoň dvě sekundy než k němu dorazíme my. Někdy to mohou být právě ty dvě sekundy, které mohou zachránit život