V případě přijetí emisní normy Euro 7 by cena nejlevnější Fabie mohla atakovat půlmiliónovou hranici a stala by se v podstatě neprodejná. Výroba Fabie, Scaly a Kamiqu je podle škodováckých odborů ohrožena.
Předseda Podnikové rady a Rady předsedů Jaroslav Povšík vyjádřil v odborovém časopisu Škodovácký odborář obavy nad možným ukončením výroby modelů Fabia, Scala a Kamiq. Podle něj by za to mohla nová emisní norma Euro 7, která by veškerou produkci napříč modelovými řadami výrazně zdražila.
Mám deset let staré benzínové Audi A3 a budu si ho hýčkat do posledního dechu
Miloš Křenek; Čtenář webu TestyOjetin.cz
Auta by se tak v budoucnu mohla stát ještě luxusnějším zbožím, než jsou nyní. Jen pro připomenutí jak to nyní s cenami aut domácí automobilky vypadá – nejlevnější Fabia se aktuálně na českém trhu prodává za částku 369.900,-Kč. Jde o verzi Ambition s motorem 1,0 MPI o výkonu pouhých 59 kW. Navíc v modré barvě. Jakákoliv jiná barva je totiž již za příplatek. Kdo chce alespoň trochu silnější motor a 59 kW vymění za 70 kW, který dává motor 1,0 TSI, dostane se v nejlevnější variantě na cenu 399.900,-Kč. Stačí změnit barvu, výbavu, přidat několik paketů a rázem jste s cenou na půl miliónu korun. No, nekup to…
Za 370 tisíc jsem si kdysi koupil Felici ve výbavě Laurin & Klement. Kožená sedadla a motor 1,6. Nic lepšího tehdy Škoda nevyráběla
Jiří Saidl; Čtenář webu TestyOjetin.cz
Právě nejmenší modely jsou však pro automobilku v současné době asi nejméně rentabilní. A s nástupem emisní normy Euro 7 by se vše ještě zhoršilo. Je tedy možné, a v časopisu Škodovácký odborář to zaznělo, že s nástupem této normy by mohla být ohrožena výroba modelů Fabia, Scala a Kamiq.
Ať se nám to líbí, nebo ne, a nám se to tedy rozhodně nelíbí, auto v blízké budoucnosti už nebude běžnou součástí téměř každé domácnosti, jako je tomu nyní. A dvě auta v rodině? Zapomeňte. Nástup elektromobility a čím dál tím přísnějších emisních norem udělají z aut velice luxusní zboží. A to i z těch modelů, které dnes považujeme za tzv. „socky“.
Těžit z toho možná bude asijská, především potom čínská, produkce. Desítky automobilek v Číně totiž vyrábí již docela pohledné vozy. Někdy sice ještě s diskutabilní kvalitou a bezpečností, ale postupují neuvěřitelně rychle. Jen vzpomeňte například na první vozy značek KIA, nebo Hyundai, které se k nám začaly v devadesátých letech dovážet. Kvalita nic moc. A dnes? Se Škodovkou a ostatními „zavedenými“ značkami si nezadají.
A když jsme se ve Vietnamu svezli vozem značky VinFast, jehož cena je nižší, než současně nejlevnějšího Superbu, je jasné, že tohle nemůže dlouho vydržet. Ale kdo chce kam…
Jak vidíte automobilovou budoucnost v nejbližších deseti letech? Napište nám do diskuze.