Ceny pohonných hmot u čerpacích stanic vedou mnohé řidiče k úvahám, jak za benzín nebo naftu ušetřit. Realita je krutá. Triky z internetu nefungují, klíčový je výběr auta. Někdy se totiž vyplatí koupit to dražší.
Co říkáte na ceny paliv u čerpacích stanic? Nic veselého, že? A je bohužel dost pravděpodobné, že s letní sezónou se ceny budou opět posouvat směrem nahoru. Nejen u nás, ale v celé Evropě. Mnoho řidičů tak začíná velmi seriózně přemýšlet nad tím, jak zvyšující se náklady na pohonné hmoty vyřešit. Triky z internetu na správné nahuštění pneumatik, sundání střešního boxu nebo vyřazování rychlosti při jízdě z kopce, jsou na nic. Nákup elektromobilu je pro většinu lidí nad jejich finanční možnosti, cena dobíjení se také zvyšuje a způsob využívání takového auta taky není pro každého. Zbývá se tedy podívat po autě se spalovacím motorem, který ale nemá velký apetit. Dva takové vozy jsme měli nedávno na test.
Otázka, jestli benzín nebo nafta, už dávno není tak palčivá, jako tomu bylo v minulosti. Dnešní benzínové motory totiž umí být neskutečně úsporné, navíc nafta je u některých čerpacích stanic v současné době až o 4 koruny dražší. V minulých dnech jsme se o úspornosti benzínového motoru přesvědčili u modelu Škoda Superb 1,5 TSI, který jsme porovnávali s verzí, která měla pod kapotou motor 2,0 TDI. Obě verze byly ve variantě kombi a byly vybavené automatickou převodovkou DSG.
O kvalitě modelu Superb není potřeba cokoliv psát. Každý, kdo si do současné verze Superbu jednou sedne, musí ocenit skvělé dílenské zpracování a příkladnou ergonomii. Přesto se určitě najde velké množství řidičů, kterým nevyhovuje například „slabší“ masážní funkce sedadel, hlasová asistentka Laura, nebo občas vypadávající propojení s mobilním telefonem. To se ale děje u všech aut, a co jednomu nevyhovuje, druhý ocení. Nás u obou aut ale zajímalo jediné – spotřeba motorů pod kapotou.
Foto: Jan SmékalZačali jsme benzínovou verzí 1,5 TSI s výkonem 110kW a sedmistupňovým automatem. Výkon motoru je naprosto dostačující pro všechny jízdní režimy. Ať již se budete „courat“ v městské zácpě, pojedete s rodinou na víkendový výlet na Karlštejn, nebo na pracovní cestu do Mnichova, nikdy nebudete mít pocit, že vás motor nebo převodovka jakkoliv limituje. A když navíc zjistíte, že se na jednu nádrž z toho Mnichova vrátíte i zpátky do Prahy a ještě vám v nádrži zbyde dostatek paliva na slíbený rodinný výlet, do auta se zamilujete. My jsme jezdili s průměrnou spotřebou 6,5 litrů na 100km, ale vyzkoušeli jsme, že dá s trochou snahy dostat spotřeba i pod hranici 6 litrů. Cena auta začíná na částce 890.900,-Kč včetně DPH za výbavovou verzi Ambition.
Foto: Jan SmékalJako druhý přišel na řadu Superb s motorem 2,0 TDI 110kW. Také ve verzi kombi a s automatickou převodovkou. Tak trochu jsme si podvědomě říkali, že tohle bude černý kůň testu a že určitě nebude horší než benzínová verze. Horší skutečně nebyl. Naftový motor, i díky vyššímu točivému momentu, poskytuje subjektivně lepší zátah a ohromí spotřebou. Tu se nám podařilo během týdenního testu udržet na hranici 5,1 l/100km, přičemž při ustáleném dálničním tempu 130km/h byla spotřeba o celý litr nižší. Na zmíněné cestě z Prahy do Mnichova a zpět by tedy naftový motor měl v porovnání s benzínovým ušetřit cca 10 litrů paliva. Na každých 100 km jízdy je tedy, viděno optikou dnešních cen pohonných hmot, dieselová varianta o cca 60 korun úspornější. Nájezd 30 tisíc kilometrů ročně tak může znamenat úsporu na palivu až 18 tisíc korun.
Jenže… Cena dieselové verze ve výbavě Ambition začíná na částce 950.900,-Kč včetně DPH. Je tedy o cca 60 tisíc korun dražší než benzínová varianta. Je tedy potřeba velmi pečlivě počítat, při jakém nájezdu se která verze více vyplatí. Za nás tentokrát zvítězil benzín. I proto, že je u pumpy v současnosti o dost levnější.
Brali byste raději benzínovou nebo naftovou verzi? Nebo byste zvolili hybridní variantu 1,4 TSI iV s výkonem 160kW, ale základní cenou 1.114.900,-Kč? Napište nám do diskuze.