U nás se stal Hyundai Getz po svém příchodu na trh v roce 2002 velmi oblíbený, protože hrál roli vstupního plnohodnotného auta. Byl o více než padesát tisíc levnější než Fabia, což pro nízkopříjmovou či šetřivou klientelu byl naprosto zásadní rozdíl. U Hyundaie také zákazník dostal tříletou záruku místo standardní dvouleté u škodovky. A když se k tomu přidá, že i základní motor měl čtyři válce, bylo na úspěch zaděláno. Na českém trhu ojetin jich je aktuálně k mání necelých šedesát kusů od ceny 15 tisíc korun. Za nějakých 25 tisíc korun se už dá koupit relativně slušný kus, nezapomeňte ale na "eko daň".
Foto: favcars.comDnes hraje Getz roli „posledního auta na dojetí, než se to rozpadne“, ale zájemcům s omezeným rozpočtem by mohl stále poskytnout dostatek služby. Jestli někdo potřebuje něco jednoduchého a mechanicky spolehlivého na přesuny mezi vesnicemi, na nákupy a občasnou krátkou cestu na chatu, nelze mu Getz rozmlouvat. Je to slušné auto a službu ještě udělá. Statistiky TÜV Report monitorující poruchovost nejprve modelu Getz docela přály a malý Hyundai se držel na předních příčkách. Těžko říci, čím to bylo (jestli příchodem mizerného tříválcového dieselu nebo něčím jiným), ale mladší a mladší ročníky se ve statistikách propadaly a nakonec se tříletá auta z lepšího průměru propadla na úplné dno statistik spolehlivosti.
Foto: favcars.comPříklad: V roce 2011 byl sedmiletý Getz hodnocen s 10% poruchovostí jako jedno z nejlepších aut v TOP 10. O rok později však pouze tříletý Getz obsadil až 103. příčku mezi vůbec nejporuchovějšími auty. Ale současná situace ukazuje, že pokud Getz s nějakým doporučeníhodným motorem dostává pravidelný servis, funguje. Co je jednoduché, to se rozbít nemůže. Největším problémem současných, už skoro osmnáctiletých ojetin, bývá koroze. Rezne vlastně už úplně všechno a bohužel i palivová nádrž, nesmyslně plechová a vystavená vnějším vlivům. Začíná zlobit i elektroinstalace, často kvůli pronikání vlhkosti. Odejdou třeba páčky pod volantem, přestane fungovat centrální zamykání a podobně. Bohužel ceny oprav a originálních dílů nejsou moc vstřícné a Hyundai si umí dřívější cenové podbízení na současných majitelích levných ojetin pěkně zahojit.
Foto: favcars.comKaždopádně pokud jde o naprosto základní mechaniku, nelze moc Getz kritizovat. Obyčejné tříventilové motory 1,1 a 1,3 l jedou slušně, pokud nemáte přehnaná dynamická očekávání. Na čtyřku poberou všechno a jednatrojka se svými 60 kW a 119 Nm umí v lehkém autě překvapit, pokud ji trochu podržíte pod krkem. Ani moc neberou, opatrný řidič zvládne jezdit dlouhodobě za šest litrů na 100 km. Pozdější motory 1.4 a 1.6 16V jsou o poznání ostřejší, ale také s nimi musíte ostřeji jezdit, což důchodcovské povaze tohoto auta moc nesedělo. Navíc pak berou reálně tak sedm litrů na 100 km. Ovšem spolehlivost je slušná a jen hodně unavené kusy bez servisní historie budou brát olej. U benzinových motorů měňte olej každý rok nebo po 15 000 km, řemenové rozvody se mění každých 90 000 km nebo šest let. Pokud prodávající nedoloží, kdy se naposledy rozvody dělaly, nechte je vyměnit preventivně.
Jestli chcete diesel, hledejte jen čtyřválec 1.5 CRDI vlastní kontrukce. Je to čtyřválec, má vyrovnanější chod a nesmírně jednoduchou a spolehlivou techniku. Ve verzi o výkonu 81 kW hýbe s malým Getzem neuvěřitelně dynamicky. Nemá ještě částicový filtr, naopak má nesmrtelný pevný setrvačník a pokud mu dáte kvalitní naftu a s plným plynem počkáte, až se ohřeje, přežije celé auto. I jeho rozvodový řetěz je nesmrtelný, pokud tedy auto soustavně nepodtáčíte. Olej ale měňte po 15 000 km, jako u benzinů. Problematický starší naftový tříválec ale v inzerátech vynechte, klepe se jak zmoklý pes a soustavně zlobí drahými závadami. Odchází u něj díly okruhu EGR a také drahé vstřikovače, špatně startuje a mývá problémy na STK, respektive na měření emisí.
Foto: favcars.comCelkově bude ale záležet na stavu auta, protože po více než deseti letech na českých cestách se více než bytelnost základní konstrukce projeví pečlivost majitelů. Kdo se o Getze staral, tomu vydrží dlouho a tohle auto vážně krom běžné údržby nic nepotřebuje. Naopak lajdáci jinak slušnou techniku pošlou brzy do šrotu, protože ani sebespolehlivější motor nepřežije oddalování výměn oleje a neurvalé zacházení za studena. Při testovací jízdě vyzkoušejte dobře převodovku, hlavně u více jetých kusů už bývá dost unavená. Benzinové motory umí potrápit kolísáním volnoběhu, diesely pak ztrátou tahu. Také si všímejte detailů, například jestli funguje elektronika, podsvícení přístrojů a podobně. Draze a komplikovaně se to pak opravuje a s některými poruchami se dlouhodobě jezdit nedá. Ovšem v cenové relaci 20 až 40 tisíc korun představuje Getz stále slušnou volbu pro nenáročného motoristu, který chce hlavně provozní spolehlivost a nízké náklady.