Ojetá Kia Sorento nabídne i v nejlevnější variantě pohon 4x4 a dokonce redukci. V náročnějším terénu tak položí na lopatky i mnohem dražší a mladší soupeře. V bazarech je auto poměrně vyhledávané a je potřeba dobře vybírat. Nejlevnější kusy se dají pořídit již za cenu od 50 tisíc korun, ty ale k doporučení příliš nejsou. Relativně slušné kusy začínají na ceně od 100 tisíc korun. Mají nájezdy většinou v rozpěti 150 - 200 tisíc kilometrů, což při doložené servisní historii nemusí být až takový problém. I tak ale počítejte s pár dalšími tisíci na první servis v podobě výměny olejů, filtrů a brzdových destiček. Dalším nákladem bude určitě investice do nových pneumatik, ale pak už by auto mělo bez problémů sloužit.
Foto: favcars.comPrvní generace modelu Sorento vyjela k motoristům už v roce 2002. Hned po uvedení na trh se začal vůz prosazovat a díky tomu není dnes o ojetiny nouze. Na trhu je dostatek vozidel jak se zážehovými, tak vznětovými motory. Přitom nejde o žádnou zastaralou techniku, vždyť všechny naftové verze využívají turbodiesel se vstřikováním common rail. V roce 2006 prodělala Kia Sorento facelift a modernizaci, v rámci níž se do vozu dostala řada nových dílů. Ve výrobě pak automobil vydržel až do roku 2009, kdy jej nahradil stejnojmenný nástupce. Dnes můžete Sorento první řady pořídit i za méně než 50 000 korun. Přitom i ve standardním provedení nabízí pohon všech kol a možnost použití redukce pro jízdu obtížným terénem. Díky tomu se neztratí ani mimo silnice.
Pohonné jednotky v praxi
Foto: favcars.comOd počátku výroby se automobil nabízel s trojicí motorů. Zážehovým čtyřválcem 2.4 16V o výkonu 102 kW, šestiválcem 3.5 V6/143 kW (dodával se jen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou) a čtyřválcovým turbodieselem 2.5 CRDi/103 kW se vstřikováním typu common rail. Při modernizaci byl původní šestiválec nahrazen novým motorem 3.3 V6/177 kW a v nabídce se objevil další turbodiesel o výkonu 120 kW. Jeho výkon byl koncem roku 2006 navýšen na 125 kW. Poslední změna v nabídce pohonných jednotek se udála v roce 2008, kdy došlo k posílení šestiválce na 182 kW. Ze jmenovaných agregátů je jasně nejlepší volbou turbodiesel, který má už v provedení o výkonu 103 kW dostatek sil ve všech jízdních situacích. Navíc se s ním dá bez potíží jezdit s kombinovanou spotřebou 7,5 l/100 km, což je vhledem k velikosti a hmotnosti vozu opravdu vynikající hodnota.
Na silnici
Foto: favcars.comSorento se dodávalo s dvojím řešením pohonu všech kol. Standardně nabízí volbu ze tří režimů: pohon dvou kol (v provozu nejúspornější, uváděná spotřeba dieselu se vztahuje právě k 4x2Hi), pohon všech kol 4x4Hi (50:50) a pohon všech kol s redukcí 4x4Lo. Vhodný režim nastavuje řidič manuálně pomocí kruhového přepínače vlevo od volantu. Vyšší provedení má samočinně přiřaditelný pohon všech kol a přepínač zde má jen dvě polohy, aby bylo možné zvolit jízdu s redukcí. Využívá viskózní spojku a pracuje až v poměru 50:50. Nám přijde výhodnější základní provedení, které je na trhu i rozšířenější. Důvod? Umožňuje nastavit prostou dvoukolku a tak šetřit palivo, přitom pohon všech kol je kdykoli k dispozici.
Foto: favcars.comA jak se s vozem jezdí? Na silnici i mimo ni se ukazuje jako velice zdatný. Jízdní vlastnosti můžeme bez váhání označit jako dobré a ani z hlediska komfortu není Sorentu co vytknout. Podvozek výborně tlumí nerovnosti a solidně zvukově izoluje. Do prostoru pro cestující proniká pouze tlumený zvuk motoru, pokud zrovna pracuje ve vyšších otáčkách. Samotné ovládání auta je i přes jeho nemalé rozměry skutečně příjemné. Výtky nemáme k brzdám, řazení by ale mohlo být o něco přesnější. Interiér je skutečně prostorný, dostatek místa zde najde pětice cestujících. Zavazadelník o objemu 441 litrů bude pro většinu motoristů jistě vyhovující. Případně jej lze rozšířit sklopením zadních sedadel. Mimochodem, sedačky jsou velice pohodlné. Nepotěší ale levně vypadající plast palubní desky s podprůměrnou povrchovou úpravou.
Časté problémy
U vozidel se vznětovým motorem si dejte pozor na stav dvouhmotového setrvačníku. Není vůbec levný, a tak pokud uslyšíte odspodu motoru při volnoběhu klapání, které po sešlápnutí spojky zmizí nebo změní zvuk, buďte ostražití. Turbodiesel také občas pozlobí EGR ventil a známé je také prosakování oleje okolo vany motoru. Samozřejmostí by měla být důkladná prověrka podvozku, který může být u SUV poškozený neopatrnou jízdnou v terénu. Když už budete mít vozidlo na zvedáku, prohlédněte i brzdová potrubí, která napadá koroze. Při jízdním testu se zaměřte na funkčnost převodovky. Někdy se objevují potíže se synchrony. Přesto představují větší riziko samočinné převodovky než manuální. S pohonem všech kol nebývají problémy. Karoserie má dobrou antikorozní ochranu a podvozek vykazuje značnou odolnost. To jsou pro změnu dobré zprávy.
LÍBILO:
- příznivé ceny ojetých vozů
- schopnosti mimo zpevněnou komunikaci
- jízdní vlastnosti
- komfort odpružení
- prostornost
- pohledný design
- nízká spotřeba turbodieselu
NELÍBILO:
- nízká kvalita plastů v interiéru
- z počátku výroby slabé topení u vznětových verzí
- manuální řazení jen jen pětistupňové
Bezpečnost dle Euro NCAP
- Nárazová zkouška z roku 2003
- Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 25 bodů
- Ohleduplnost při střetu s chodcem 1 hvězdu ze 4 možných, 3 body