Nejlevnější Octavie III na CNG začínají u 165 000 Kč, ale počítejte s opravdu vysokým nájezdem, klidně i přes 300 000 km. Snesitelná nabídka z těch více než 200 inzerátů začíná někde u 210 000 Kč a je vidět, že ceny Octavií na CNG zrovna nepadají volným pádem. Kdybyste chtěli kus s nájezdem do 100 000 km, pořád na něj budete potřebovat tak 260 000 korun. Záleží na stavu a výbavě, ale kombi bývá vždy zhruba o 15 000 Kč dražší. Plynová Octavia se prodávala i s automatem DSG, nejlevnější jsme našli za 270 tisíc, takový ten slušný standard s rozumným nájezdem stojí stále přes 300 tisíc korun. Faceliftovaný model s automatem DSG pořídíte od 350 tisíc korun nahoru.
Foto: ŠKODA AutoŠkoda Octavia je na našem trhu bazarová stálice a její třetí generace se začíná dostávat na přední příčky oblíbenosti. Jak druhá generace Octavie zestárne a opravy některých kusů už přestanou dávat ekonomický smysl, stane se právě z třetí generace nejprodávanější auto na trhu ojetin u nás. Vyběr je opravdu obrovský, k dispozici jsou tisíce nabídek a čert aby se v nich vyznal. My jsme si do testu vzali verzi 1,4 TSI z roku 2015. Auto mělo najeto 135 tisíc kilometrů a prodejce za něj v době testu požadoval 210 tisíc korun. Statistiky TÜV Report octavie z posledních let zrovna v moc pěkném světle nevidí a řadí je až do spodních částí tabulky. Zajímavé ale je, že servisy to vidí jinak a pokud Octavie dostává pravidelnou péči, je to spolehlivé auto. Tradičně nejspolehlivější jsou jednoduché verze s pohonem předních kol a manuálem. I přes stálou popularitu dieselů a zlepšení pověsti zážehových motorů s označením TSI vsadila Škoda také na jednu verzi na alternativní palivo. Především firmy kupovaly Octavie G-TEC, což je verze jezdící na stlačený plyn CNG.
Foto: ŠKODA AutoPlynové Octavie byly oblíbené hlavně u firem díky nulové silniční dani, pro soukromníka pak ale příplatek za CNG nedával zas takový smysl, především při tehdejších cenách základních dieselů a dlouhodobých cenách konvenčních paliv. Dnes na trhu ojetin už se auto na CNG vyplácí mnohem rychleji, navíc díky vyšším nájezdům Octavií na CNG se dá koupit levněji než klasická benzinová verze. Nejlevnější Octavie III na CNG začínají u 165 000 Kč, ale počítejte s opravdu vysokým nájezdem, klidně i přes 300 000 km. Snesitelná nabídka z těch více než 200 inzerátů začíná někde u 210 000 Kč a je vidět, že ceny Octavií na CNG zrovna nepadají volným pádem. Kdybyste chtěli kus s nájezdem do 100 000 km, pořád na něj budete potřebovat tak 260 000 korun. Záleží na stavu a výbavě, ale kombi bývá vždy zhruba o 15 000 Kč dražší. Plynová Octavia se prodávala i s automatem DSG, nejlevnější jsme našli za 270 tisíc, takový ten slušný standard s rozumným nájezdem stojí stále přes 300 tisíc korun. Faceliftovaný model s automatem DSG pořídíte od 350 tisíc korun nahoru.
Foto: ŠKODA AutoŠkoda použila v Octavii III CNG (tovární označení verze je G-TEC) motor 1.4 TSI již nové generace EA211. To znamená, že má řemenové rozvody, chlazené výfukové svody a celkově je nesrovnatelně spolehlivější než starší verze tohoto motoru s řetězovými rozvody. Jestli se něco na tomto motoru vyskytlo (existovala chybná série s obrovskou spotřebou oleje), vyřešil to výrobce v záruce. Od druhé poloviny roku 2014 jsou pak Octavie s těmito motory bezproblémové. Verze na CNG má výkon jen 81 kW a točivý moment 200 Nm (benzinová verze měla 103, později 110 kW a 250 Nm), což je na dynamice znát. Ale pro klidné řidiče to stačí a s udržováním tempa i ve stoupání na dálnici auto problém nemá. Technickou odlišností je montáž nezávislého zavěšení vzadu, které se jinak u Octavií dodávalo jen k motorům o výkonu přes 110 kW, případně samozřejmě ke čtyřkolkám.
Z hlediska ojetiny ale není nezávislé zavěšení žádná velká výhra, protože vyžaduje pravidelné seřizování geometrie a opravy jsou dražší a složitější. Jízdním vlastnostem pak stejně moc nepomáhají těžké ocelové tlakové lahve vzadu. Jsou v plastovém krytu pod podlahou kufru a kvůli nim přijdete jak o rezervu, tak o dno zavazadelníku. Ano, plynová Octavia má menší kufr. Dobrou zprávou je, že systém CNG už by tu neměly trápit dřívější problémy koncernových CNG aut. Koroze nádrží by měla být vyřešená, stejně tak spolehlivost tlakových ventilů a vedení plynu. Výrobce říká, že nyní by měly nádrže vydržet až dvacet let. Každopádně ani tak se nevyhnete povinným zákonným revizím systému CNG, které musíte předložit před každou STK (revize nesmí být starší než rok).
Foto: ŠKODA AutoV reálném provozu umí Octavia na CNG jezdit za 4,5 kg plynu na 100 km, což při dnešních průměrných cenách 27,60- Kč za kg plynu znamená náklady zhruba 1,24 Kč na kilometr jízdy. Samozřejmě jsou to jen náklady na palivo. Do toho si započtěte servis, amortizaci, pojistění... A vyjdou vám jiná čísla. Jen pro srovnání, naftové Octavie jezdí za zhruba 5,5 litru na 100 km, benzinové 1.2 a 1.4 TSI za zhruba 6 – 7 litrů na 100 km. Výpočet výhodnosti si pak udělejte sami dle očekávaného kilometrového nájezdu. Při současných cenách konvenčních paliv se výhodnost CNG trochu zmenšuje, ale nelze se spoléhat na to, že benzín a nafta budou stát pořád pod 30 korun za litr. Zatímco starší aplikace pohonu na CNG ve vozech koncernu VW nejsou zrovna doporučeníhodné, Octavii III G-TEC klidně doporučit můžeme, zejména pokud toho najezdíte hodně a nafta vám nesmí do domu. Dejte si ale trochu práci s výběrem. Chtějte jen auto se zcela jasnou historií, především servisní a kilometrovou. Počítejte s tím, že plynové Octavie jsou hlavně v prvních firemních letech velmi vytěžované a nejsou u nich výjimkou nájezdy 50 000 km za rok.