Po čtyřech letech jel s Octavií RS na první technickou kontrolu. Na auto sice nazul úplně nové zimní pneumatiky se správným rozměrem, ale právě kvůli nim technickou nedostal.
Problémy na stanici technické kontroly může mít i čtyřleté auto s nájezdem 65 tisíc kilometrů a v bezchybném technickém stavu. Na vině ale nemusí být technická závada. Často se totiž stává, že řidič udělá na voze nějakou neschválenou úpravu, nebo si na vůz namontuje kola, nebo pneumatiky neschválených rozměrů. To ale nebyl případ Patrika V., který si na svoji Octavii RS namontoval pneumatiky správných rozměrů. Jenže právě kvůli pneumatikám technickou kontrolou neprošel. Jak je to možné?
Obdobný problém jsem měl u Superba. A to jsem nové pneu kupoval u odborného prodejce. Klidně mi prodal pneu s nižší rychlostí a na nižší váhu auta
Jiří Drbohlav; Čtenář webu TestyOjetin.cz
Problém byl v tzv. hmotnostním indexu pneumatik. Pneumatiky, které si Patrik pro svoje „ereso“ vybral, totiž měly nižší rychlostní i hmotnostní index. Zatímco zimní pneumatiky rychlostní index mohou mít nižší, ten hmotnostní nikoliv. Na maximální povolenou rychlost vozu totiž upozorňuje v moderních vozech elektronika, v těch starších potom samolepka vylepená v zorném poli řidiče. Hmotnostní index pneumatiky pak sice může být vyšší, nikdy však nižší. Tento parametr totiž určuje maximální zátěž jedné pneumatiky. Je tedy jasné, že nižší hmotnostní index by znamenal nižší bezpečnost jízdy. A právě z tohoto důvodu poslal technik na stanici technické kontroly Patrika domů a doporučil nákup nových, resp. správných pneumatik.
Řidiči totiž bohužel dělají často zásadní chybu. Domnívají se, že se pneumatiky kupují pouze podle rozměru a rozdělení zimní/letní/celoroční. Jenže to může být fatální omyl. Rozměr je pochopitelně důležitý a musí souhlasit se zápisem ve velkém technickém průkazu, ale souhlasit musí i rychlostní, resp. hmotnostní index. Patrikovi proto teď asi nezbyde nic jiného, než zkusit zánovní pneumatiky prodat na nějakém inzertním serveru a koupit si nové.
Při nákupu ale pozor ještě na jednu věc. A tím je výrobce pneumatik. Jistě není potřeba na běžné rodinné vozy kupovat ty nejdražší pneumatiky, které jsou na trhu, ale rozhodně bychom doporučili se vyvarovat i těch nejlevnějších. Velmi často pocházejí z Číny, mají nízký obsah siliky a v odborných testech končí převážně na chvostu. Doporučit nelze ani tzv. protektory. Pneumatiky jsou jediným spojovacím prvkem mezi silnicí a samotným vozidlem. Je proto důležité, aby takové spojení bylo nejen pohodlné, ale především bezpečné.
Vybíráte nové pneumatiky také podle hmotnostního indexu? Víte, že jej pneumatika má, a kde ho najdete? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jiří Soukup; Patrik V.; CarTrax