Spotřeba paliva je dnes u vozidel jedním z klíčových parametrů, podle kterého se kupující orientují. Ano, malá městská auta jezdí i pod čtyři litry, ale co když máte velkou rodinu a potřebujete opravdu velké MPV?
Foto: Jan SmékalCeny paliv u čerpacích stanic atakují „padesátku“ a to nedělá radost žádnému z motoristů. Přitom ještě před rokem se dal benzín Natural 95 koupit za cenu kolem 28 korun (leden 2021) a nafta o přibližně padesát haléřů méně (27,38 Kč/l v 2. týdnu 2021). Nejvíce potom stál v loňském roce benzín ve 47. týdnu, to byla jeho cena 37,20 Kč. Nafta v tom samém období zdražila na 36,13 Kč. Nikomu to tehdy radost nedělalo, ale co bychom za takové ceny dnes dali.
Z výše uvedených cen je zřejmé, že průměrné auto se spotřebou 7,5 litrů na 100 kilometrů, mělo kilometrový náklad na palivo (počítán aritmetický průměr cen nafty i benzínu) v průměru 2,41 Kč. Při dnešních cenách paliv to však je, počítáno stejnou metodikou, o 1,24 Kč více, tedy 3,65 Kč na jeden kilometr. Při nájezdu dvacet tisíc kilometrů za rok tak může být meziroční rozdíl v nákladech na palivo až skoro 25 tisíc korun.
Motoristé tak v současnosti při výběru auta, ať již ojetého, nebo nového, čím dál tím více kladou důraz na spotřebu. Nejhůře jsou na tom ti, kteří potřebují větší rodinný vůz. Vzhledem k účelu vozu a jeho celkové stavbě, mívají tato auta pochopitelně spotřebu o něco vyšší než malé městské vozy. Je tu ale minimálně jedna výjimka, a tou je Peugeot 5008.
Foto: Jan SmékalJde o až sedmimístné MPV, které nabídne nejen nadprůměrnou porci prostoru, ale také velice nízku spotřebu. My jsme měli k dlouhodobému testu zapůjčen Peugeot 5008 s dvoulitrovým dieselovým motorem HDi o výkonu 180 koní a automatickou, osmistupňovou převodovkou. Během testu se naše spotřeba ustálila na hodnotě 5,8 litrů, když přibližně 50 % tras vedlo po dálnici, 35 % po městě a zbylých 15 % po okresních silnicích.
A aby nedošlo k mýlce – s autem jsme rozhodně žádné „eco rally“ nejezdili. Na dálnici povolených 130km/h, na ostatních silnicích také vždy co nejblíže povolenému rychlostnímu limitu. Ve městě jsme se naopak courali. Důvodem byly každodenní zácpy na pražské Jižní spojce i v centru města, kde jsme často jenom popojížděli.
Hledáte-li rodinné MPV za slušnou cenu, se skvělou spotřebou a až sedmimístnou konfigurací interiéru, měli byste si zkušební jízdu v Peugeotu 5008 u prodejce rozhodně zamluvit. Možná zjistíte, že nabídne mnohem více než některá konkurence a navíc za podstatně méně peněz.
Máte zkušenost s nějakým jiným sedmimístným MPV, které má automatickou převodovku, motor s výkonem nad 150 koní, a které jezdí s dlouhodobou spotřebou pod šest litrů? Napište nám do diskuze.