Přichází listopad a s ním i snad ta nejzrádnější překážka na zimních silnicích. Říká se jí „černý led“ a nezkušení řidiči ji velmi často podceňují. Auto v příkopu je potom téměř jistotou.
Strašák všech řidičů přichází většinou nečekaně a nenápadně. Nejvíce se tak děje právě v těchto dnech, kdy se noční teplota již pohybuje pod nulou, ale ta denní se ještě pohybuje nad bodem mrazu. Silnice totiž přes noc promrzne a vzdušná vlhkost, případně ranní mlha, na ní vytvoří ledovou krustu. Na první pohled se silnice zdá jako mokrá, ale není tomu tak. Silnice je pokrytá ledem a někdy je dokonce i pro chodce téměř nemožné se na takové silnici udržet.
Když kola "ztichnou" je už pozdě. Auto udělalo pomalu jeden a čtvrt otáčky, pak ještě kousek a opřelo se pravými dveřmi o kamenný patník. Zachránila mě jen předvídavost a rychlost cca 40km/h
Jan Adam; čtenář webu TestyOjetin.cz
Nezkušení řidiči nebezpečí „černého ledu“ bohužel velmi často podceňují a jedou po takové silnici, jako kdyby byla pouze mokrá. Jenže někdy je i rychlost 10km/h na takové silnici příliš vysoká. Co ale dělat, když už se na ledovku s autem dostaneme? A lze vůbec „černý led“ včas odhalit, nebo ho alespoň předvídat? Vyřešit situaci na zledovatělé silnici lze obtížně, lepší je včas předvídat.
Nápovědou by měly být denní, resp. noční teploty. Jestliže v noci mrzne a ráno je teplota nad nulou, je pravděpodobné, že silnice, především ty neošetřované a vedoucí kolem vody, nebo třeba v lesních úsecích, mohou být promrzlé. Některé silniční úseky jsou sice opatřeny modrými patníky, které na nebezpečí námrazy upozorňují, ale nejsou všude, takže spoléhat na to nelze.
Když už ale na ledovku najedete, což velmi často poznáte podle toho, že se výrazně sníží hluk od pneumatik a řízení jakoby „změkne“, ihned uberte plyn. Nebrzdit, nepanikařit, pouze ubrat plyn a bude-li potřeba korigovat směr jízdy, tak co nejjemněji pracovat s volantem. Horší situace ale nastane, když už se do smyku dostanete. Tam se hraje o každý zlomek sekundy a od řidiče se vyžaduje jemná, ale bleskurychlá a přesná práce s volantem. Co konkrétně tedy dělat?
Rozhodně nebrzdit, ale ihned vyšlápnout spojku (u aut s manuálem) a pustit plyn. U aut s automatickou převodovkou pouze pustíte plyn. Současná auta s automatickými převodovkami totiž po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem, ale chovají se tak, jako byste sešlápli spojku. Ale pozor! U elektromobilů to takhle nefunguje. Elektromobily totiž po puštění plynového pedálu motorem brzdí, resp. rekuperují energii. U těchto aut vás tak pravděpodobně prudké puštění plynového pedálu pošle ihned do příkopu.
Při přetáčivém smyku je pak potřeba vždy točit volantem v tom směru, kterým „utíká“ zadní část vozu. Jestliže tedy záď vozu ujíždí doprava, je nutné volantem točit doprava, a naopak. Práce s volantem ale musí být okamžitá a rychlá. Jakmile se auto začne smýkat na druhou stranu, je potřeba volantem opět co nejrychleji reagovat. Ale pozor, nesmíte to přehnat. Zkušení řidiči proto doporučují si chování vozu ve smyku vyzkoušet někde na prázdném parkovišti, nebo jiném vhodném místě.
Máte nějakou zkušenost s tzv. „černým ledem“, nebo zvládáním smyku u elektromobilu? Napište nám do diskuze.